The development of information technologies has led non-governmental organizations to use social media channels in order to fill the public's lack of information, mobilize the masses and create an organized social reaction in different areas where they are advocating for rights actively. In this context, the starting point of this study is that Amnesty International, which is a main organization in the field of human rights advocacy, effectively uses social media to create a global social reaction towards the prevention of rights violations on a global scale, and the ways of using the channels may vary according to the country. In this study, the Instagram posts shared by Amnesty International's centers in Turkey, England and the United States of America in the period between 1 July and 31 December, 2021 were analyzed in terms of subject, national/international campaigns, projects and protests, public relations, activism, interactional activities, message tone/associations, formal structure and interaction level variables through quantitative and qualitative content analysis method. As a result, it was determined that three centers of Amnesty used this channel mostly to convey human rights violations in different countries to the global public opinion and to build an international reaction, but topics handled on Instagram accounts differed, depending on the problems in the specific country's agenda.
Bilgi teknolojilerinin gelişimi, sivil toplum örgütlerinin hak savunuculuğu yaptığı farklı alanlarda, kamuoyunun bilgi eksikliğini kapatma, kitleleri mobilize etme ve örgütlü bir toplumsal tepki yaratımı amacıyla sosyal medya kanallarını aktif kullanmaya başlamasına neden olmuştur. Bu bağlamda, bu çalışmanın temel çıkış noktası insan hakları savunuculuğu alanında çatı örgütler arasında yer alan Uluslararası Af Örgütü’nün küresel ölçekte hak ihlallerinin önlenmesine yönelik olarak küresel toplumsal tepki oluşturma amaçlı sosyal medyayı etkin kullandığı ve mecraları kullanma biçimlerinin faaliyet gösterilen ülkeye göre değişim gösterebileceği savıdır. Bu çalışmada, 01.07.2021-31.12.2021 tarihleri arasında Uluslararası Af Örgütü’nün Türkiye, İngiltere ve Amerika Birleşik Devletleri merkezlerinin Instagram’da gerçekleştirdikleri paylaşımlar konu, ulusal/uluslararası kampanya, proje ve protestolar, halkla ilişkiler, aktivizm, etkileşim oluşturma çalışmaları, mesaj tonu/çağrışımları, biçimsel yapı ve etkileşim değişkenleri temel alınarak nicel ve nitel içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. İnceleme sonucunda Af Örgütü’nün üç merkezinin farklı ülkelerde insan hakları ihlallerinin dünya kamuoyuna aktarımı ve uluslararası bir tepki inşası amacıyla mecrayı daha etkin kullandığı, ancak ülke gündeminde yer alan sorunlara bağlı olarak Instagram’da yer verilen konuların farklılaştığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2022 |
Submission Date | February 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 37 |