Research Article
BibTex RIS Cite

Soft Power in Public Diplomacy: A Critical Discourse Analysis of the Film “Ayla”

Year 2024, Issue: 47, 248 - 262, 31.12.2024
https://doi.org/10.31123/akil.1537578

Abstract

In international relations, public diplomacy adopts different methods of engagement and communication beyond traditional or classical diplomatic approaches. It aims to establish successful communication with target countries and their public, deliver intended messages, correct misconceptions, and foster economic, political, and cultural partnerships. Soft power, an essential component of public diplomacy, serves this purpose by enabling countries to achieve success in their relationships with other nations and their peoples. Cinema, as one of the soft power tools countries possess, is effectively used to establish positive communication with desired countries and achieve intended goals. This study aims to uncover how the film “Ayla” is used as a soft power tool within the context of public diplomacy and identify the prominent codes highlighted in the film. Additionally, the study seeks to determine how discourses, characters, settings, and plot structures related to soft power are constructed in the film. The research employs Fairclough’s critical discourse analysis method and examines the 2017 Turkish film “Ayla” The findings indicate that the film contains elements that contribute to public diplomacy between Türkiye and South Korea and is thus utilized as a tool of soft power. The film emphasizes the shared bonds between the two countries through its script, actors, and dialogues.

References

  • Andaç, A. & Ateşoğlu, İ. (2015).Yumuşak Güç Pazarlaması Kapsamında Türk Tv Dizilerinin Uluslararası Pazarlanması, 20. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, Anadolu Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi Basımevi, Eskişehir.
  • Atam, Z. (2010). Yeni Sinemanın Dört Kurucu Yönetmeni: Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaim, Nuri Bilge Ceylan. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bayraktar, Z. (2012). Türkiye’nin Balkanlardaki Yumuşak Gücü Türk Kültürü. Karadeniz Araştırmaları, 35 (35), 181-189.
  • Crane, D. (2014). Cultural Globalization and The Dominance of the American Film Industry: Cultural Policies, National Film Industries, and Transnational Film. International Journal of Cultural Policy, 20 (4), 365-382.
  • Çalışkan, Ö. (2023). Ayla’dan Bergen’e Türk Sı̇nemasında Bı̇yografı̇k ve Tarı̇hsel Bellek Üzerı̇ne Anımsatıcı Fı̇lm Anlatıları. (Ed. Meltem Cemiloğlu), Perdenin Ötesi: Farklı Bakış Açılarıyla Sinema. Konya: Palet Yayınları.
  • Çavuş, T. (2012). Dış Politikada Yumuşak Güç Kavramı ve Türkiye’nin Yumuşak Güç Kullanımı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (2), 23-37.
  • Deniz, A. Ç. (2010). Gümüş Dizisinin Arap Kamuoyuna Etkileri Bir Sosyal Medya İncelemesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 50-67.
  • Durmuş, İ. (2024). Kültürel Diplomasi ve Sinema: Nuri Bilge Ceylan Sineması Üzerine Bir Değerlendirme, Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 2024.40 (Haziran)/ 403-425.
  • Göksu, O. (2023). 21. Yüzyılda Türkiye’nin Kamu Diplomasisi ve Yumuşak Gücü: Yapısı, Araçları ve Mesajları. Erciyes İletişim Dergisi, 10 (2), 845-870.
  • Guan, M., Bastos, F. H. C. & Nishijima, M. (2023). Winning Hearts and Minds: Soft Power, Cinema, and Public Perceptions of the United States and China in Brazil. Global Studies Quarterly, 3, 1-10.
  • Işık, M. C. (2019). 2003-2011 Yılları Arasında Türkiye’nin Ortadoğuda Yumuşak Güç Uygulaması ve Sonuçları. Gaziantep Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1 (2), 71-104.
  • Keune, O. & Frants, V. (2017). Cinema as an Element of a State’s Soft Power System. Discourse P, 27 (2), 154-162.
  • Kömür, G. (2020). Yumuşak Güç Unsuru Olarak Kamu Diplomasisi. International Journal of Politics and Security, 2 (3), 89-115.
  • Medin, B. & Koyuncu, S. (2017). Bir Yumuşak Güç Aracı Olarak Sinema: Hollywood Örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3 (3), 836-844.
  • Melissen, J. (2007). The New Public Diplomacy, Soft Power in International Relations. New York: Palgrave Macmillan.
  • Nye, J. S. (1990a). Bound to Lead: The Changing Nature of American Power. New York: Basic Books.
  • Nye, J. S. (1990b). Soft Power. Foreign Policy, 80, 153-171.
  • Nye, J. S. (2005). Dünya Siyasetinde Başarının Yolu Yumuşak Güç. Ankara: Elips Yayınları.
  • Nye, J. S. (2011). The Future of Power. New York: Public Affairs.
  • Özel, C. (2018). Yumuşak Güce Bütünsel Bakış. Güvenlik Bilimleri Dergisi, 7 (1), 1-27.
  • Özkan, A. (2015). 21. Yüzyılın Stratejik Vizyonu Kamu Diplomasisi ve Türkiye’nin Kamu Diplomasisi İmkanları. İstanbul: Tasam.
  • Pratkanis. A. (2020). Public Diplomacy in International Conflicts: A Social Influence Analysis. (Ed. Nancy Snow and Philip M Taylor) Routledge Handbook of Public Diplomacy. Newyork: Routledge.
  • Rahte, E. Ç. (2017). Medya ve Kültürün Küresel Akışı: Türk Dizilerinin Kosova'da Alımlanması. Milli Folklor, 29 (114), 66-78.
  • Snow N. (2009). Rethinking Public Diplomacy, Routledge Handbook of Public Diplomacy. Newyork: Routledge.
  • Ünal, G. (2019). Türkı̇ye’nı̇n Yumuşak Güç Potansı̇yelı̇nde Televı̇zyon Yayınlarının Rolü. Dokuz Eylül Ünı̇versı̇tesı̇ Sosyal Bı̇lı̇mler Enstı̇tüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Yetkiner, B. (2019). Türkiye’de film festivalleri. Ankara: Nobel Akademi Yayınevi.

Kamu Diplomasisinde Yumuşak Güç: “Ayla” Filmi Üzerine Bir Eleştirel Söylem Analizi

Year 2024, Issue: 47, 248 - 262, 31.12.2024
https://doi.org/10.31123/akil.1537578

Abstract

Uluslararası ilişkilerde yürütülen geleneksel veya klasik diplomasi yöntemlerin haricinde farklı ilişki/iletişim yollarını benimseyen kamu diplomasisi, hedef ülkelerle ve onların halklarıyla başarılı iletişim kurmak, verilmek istenen mesajları ulaştırmak, yanlış düşünceleri düzeltmek ve ekonomik, siyasi, kültürel ortaklıklar sağlamak için gerçekleştirilmektedir. Kamu diplomasisisin önemli unsurlarından biri olan yumuşak güç ise bu amaca hizmet etmektedir. Öyle ki, yumuşak güç aracılığıyla ülkeler, başka ülkelerle ve onların halklarıyla kurduğu ilişkilerde başarıya ulaşmayı amaçlamaktadır. Ülkelerin sahip olduğu yumuşak güç unsurlarından biri olan sinema da, istenilen ülkelerle/halklarla olumlu iletişim kurmak ve amaçlanan hedeflere ulaşmak için etkin şekilde kullanılmaktadır. Bu doğrultuda yapılan çalışmanın amacı, kamu diplomasisi bağlamında yumuşak güç unsuru olarak “Ayla” filminin nasıl kullanıldığını ve hangi kodların öne çıkarıldığını ortaya çıkarmaktır. Bununla birlikte çalışmada ele alınan filmde, yumuşak güç bağlamında söylemlerin, karakterlerin, mekanların ve olay örgüsünün nasıl oluşturulduğunu tespit etmek de amaçlanmıştır. Çalışmada, Fairclough’un eleştirel söylem analizi yöntemi kullanılmış ve 2017 Türkiye yapımı “Ayla” filmi incelenmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre film, Türkiye - Güney Kore ekseninde kamu diplomasisine katkı sağlayacak unsurlar içermekte, dolayısıyla bir yumuşak güç unsuru olarak kullanılmaktadır. Filmde, senaryo, oyuncular ve diyaloglar ile iki ülke arasındaki ortak bağlara vurgu yapılmıştır.

References

  • Andaç, A. & Ateşoğlu, İ. (2015).Yumuşak Güç Pazarlaması Kapsamında Türk Tv Dizilerinin Uluslararası Pazarlanması, 20. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, Anadolu Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi Basımevi, Eskişehir.
  • Atam, Z. (2010). Yeni Sinemanın Dört Kurucu Yönetmeni: Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaim, Nuri Bilge Ceylan. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bayraktar, Z. (2012). Türkiye’nin Balkanlardaki Yumuşak Gücü Türk Kültürü. Karadeniz Araştırmaları, 35 (35), 181-189.
  • Crane, D. (2014). Cultural Globalization and The Dominance of the American Film Industry: Cultural Policies, National Film Industries, and Transnational Film. International Journal of Cultural Policy, 20 (4), 365-382.
  • Çalışkan, Ö. (2023). Ayla’dan Bergen’e Türk Sı̇nemasında Bı̇yografı̇k ve Tarı̇hsel Bellek Üzerı̇ne Anımsatıcı Fı̇lm Anlatıları. (Ed. Meltem Cemiloğlu), Perdenin Ötesi: Farklı Bakış Açılarıyla Sinema. Konya: Palet Yayınları.
  • Çavuş, T. (2012). Dış Politikada Yumuşak Güç Kavramı ve Türkiye’nin Yumuşak Güç Kullanımı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (2), 23-37.
  • Deniz, A. Ç. (2010). Gümüş Dizisinin Arap Kamuoyuna Etkileri Bir Sosyal Medya İncelemesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 50-67.
  • Durmuş, İ. (2024). Kültürel Diplomasi ve Sinema: Nuri Bilge Ceylan Sineması Üzerine Bir Değerlendirme, Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 2024.40 (Haziran)/ 403-425.
  • Göksu, O. (2023). 21. Yüzyılda Türkiye’nin Kamu Diplomasisi ve Yumuşak Gücü: Yapısı, Araçları ve Mesajları. Erciyes İletişim Dergisi, 10 (2), 845-870.
  • Guan, M., Bastos, F. H. C. & Nishijima, M. (2023). Winning Hearts and Minds: Soft Power, Cinema, and Public Perceptions of the United States and China in Brazil. Global Studies Quarterly, 3, 1-10.
  • Işık, M. C. (2019). 2003-2011 Yılları Arasında Türkiye’nin Ortadoğuda Yumuşak Güç Uygulaması ve Sonuçları. Gaziantep Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1 (2), 71-104.
  • Keune, O. & Frants, V. (2017). Cinema as an Element of a State’s Soft Power System. Discourse P, 27 (2), 154-162.
  • Kömür, G. (2020). Yumuşak Güç Unsuru Olarak Kamu Diplomasisi. International Journal of Politics and Security, 2 (3), 89-115.
  • Medin, B. & Koyuncu, S. (2017). Bir Yumuşak Güç Aracı Olarak Sinema: Hollywood Örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3 (3), 836-844.
  • Melissen, J. (2007). The New Public Diplomacy, Soft Power in International Relations. New York: Palgrave Macmillan.
  • Nye, J. S. (1990a). Bound to Lead: The Changing Nature of American Power. New York: Basic Books.
  • Nye, J. S. (1990b). Soft Power. Foreign Policy, 80, 153-171.
  • Nye, J. S. (2005). Dünya Siyasetinde Başarının Yolu Yumuşak Güç. Ankara: Elips Yayınları.
  • Nye, J. S. (2011). The Future of Power. New York: Public Affairs.
  • Özel, C. (2018). Yumuşak Güce Bütünsel Bakış. Güvenlik Bilimleri Dergisi, 7 (1), 1-27.
  • Özkan, A. (2015). 21. Yüzyılın Stratejik Vizyonu Kamu Diplomasisi ve Türkiye’nin Kamu Diplomasisi İmkanları. İstanbul: Tasam.
  • Pratkanis. A. (2020). Public Diplomacy in International Conflicts: A Social Influence Analysis. (Ed. Nancy Snow and Philip M Taylor) Routledge Handbook of Public Diplomacy. Newyork: Routledge.
  • Rahte, E. Ç. (2017). Medya ve Kültürün Küresel Akışı: Türk Dizilerinin Kosova'da Alımlanması. Milli Folklor, 29 (114), 66-78.
  • Snow N. (2009). Rethinking Public Diplomacy, Routledge Handbook of Public Diplomacy. Newyork: Routledge.
  • Ünal, G. (2019). Türkı̇ye’nı̇n Yumuşak Güç Potansı̇yelı̇nde Televı̇zyon Yayınlarının Rolü. Dokuz Eylül Ünı̇versı̇tesı̇ Sosyal Bı̇lı̇mler Enstı̇tüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Yetkiner, B. (2019). Türkiye’de film festivalleri. Ankara: Nobel Akademi Yayınevi.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Radio-Television
Journal Section Research Article
Authors

Ayşe Amine Tuğ Kızıltoprak 0000-0002-4929-4391

Early Pub Date December 31, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date August 23, 2024
Acceptance Date December 11, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 47

Cite

APA Tuğ Kızıltoprak, A. A. (2024). Soft Power in Public Diplomacy: A Critical Discourse Analysis of the Film “Ayla”. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(47), 248-262. https://doi.org/10.31123/akil.1537578