Öfke tıpkı diğer duygular gibi doğal, evrensel, sağlıklı ifade edildiğinde yapıcı ve kişilerarası iletişimi sağlayan bir duygudur. Buna karşılık kontrol edilemediğinde yıkıcı davranışlara yol açan öfke, saldırgan ve son derece tahrip edici tepkilere dönüşme potansiyeline sahiptir. Bu çalışma gündelik hayatın önemli bir bölümünü oluşturan iş ve çalışma koşullarında bu duyguyla mücadele zorunluluğu bulunan otobüs şoförlerine yoğunlaşmaktadır. Söz konusu meslek grubunun merkeze alınmasında birbirinden farklı demografik özellikteki insanla iletişim halinde olma gerekliliği önemli etken kabul edilmiştir. Bu pilot çalışmada Antalya Ulaşım A.Ş ve Antalya Şoförler Odası’na bağlı 92 otobüs şoförüne anket uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular neticesinde halkla aktif iletişimin parçası olan otobüs şoförlerinde öfke duygusuna yol açan en belirgin faktörün kendini ifade imkânından yoksunluk olduğu görülmüştür. Bu bağlamda araştırma sonuçları otobüs şoförlerine empatik düşünme yetisi kazandırma ve duygu yönetimini kolaylaştırma kapsamlı beceri eğitimlerinin gerekliliğini işaret etmektedir. Buradan hareketle öfke kontrolüne katkı sunacağı düşünülen bu birtakım girişimlerin örgütsel nitelik kazanması için devlet, üniversite ve STK iş birliği önerisinde bulunulmaktadır. Ayrıca özellikle stres yoğun bir ortamda çalışan meslek gruplarına ait iş yerlerine psikolog bulundurma zorunluluğu getirilmesi ve psikolojik sağlık sisteminin doğru biçimde işletilip işletilmediğinin düzenli biçimde kontrol edilmesi önerilmektedir.
Anger, like other emotions, is a natural, universal, and constructive emotion, and when expressed correctly, it enables interpersonal communication. On the other hand, anger, which leads to destructive behavior when uncontrolled, has the potential to turn into aggressive and extremely destructive reactions. This study focuses on bus drivers who have to struggle with this emotion in working conditions that constitute an important part of their daily lives. The necessity of communicating with people with different demographic characteristics was considered the most important factor in placing the occupational group in question at the center of this research. In this pilot study, a survey was administered to 92 bus drivers affiliated with Antalya Transportation Inc. and Antalya Chamber of Drivers. As a result of the findings obtained in the research, it was seen that the most obvious factor that causes anger in bus drivers, who are part of active communication with the public, is the lack of opportunities to express themselves well. In this context, the research results point to the necessity of comprehensive skill training for bus drivers to equip them with empathic thinking skills and facilitate emotional management. Based on this, it is possible to highlight the need of cooperation-based initiatives between the state, university, and NGOs for these initiatives, which are thought to contribute to anger management, and to gain organizational quality. In addition, it is recommended that workplaces belonging to professional groups working in a high-stress environment be obliged to employ psychologists and to regularly check whether the psychological health system is operated correctly.
| Primary Language | Turkish | 
|---|---|
| Subjects | Communication and Media Studies (Other) | 
| Journal Section | Research Article | 
| Authors | |
| Early Pub Date | August 31, 2025 | 
| Publication Date | August 31, 2025 | 
| Submission Date | September 24, 2024 | 
| Acceptance Date | July 2, 2025 | 
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 49 | 
Journal of Akdeniz University Faculty of Communication is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC).