This article considers how Turkish women volleyball players (Sultans of the Net) connect and represent themselves on social media with a trope of Turkishness emphasising the emancipation of women. Turkish women volleyball players use their social media accounts to leverage and build upon their considerable popularity with the Turkish public and beyond. Theoretical strands on media, nationalism, feminism, and representation theory are used to support our arguments. The data covered in this research consists of 351 posts on Instagram by five players (Hande Baladın, Zehra Güneş, Melissa Vargas, Eda Erdem, and Ebrar Karakurt) between the dates August 2023 and August 2024 including when the Sultans of the Net were crowned the champions of Europe and featured in the Paris 2024 Olympics. Findings problematise Global North feminism which tends towards a hostility towards nationalism. The case of Türkiye, with the samples from five athletes, shows that this relationship has a more complex and nuanced nature. Both gender and nationalism are understood differently within various iterations of the nation, and by choosing a Kemalist iteration of nationalism in the Turkish case. In addition, the players' choice to align themselves with Türkiye's broader journey as a modern liberal nation is particularly noteworthy.
Bu makale Türk kadın voleybolcuların (Filenin Sultanları) sosyal medyada kendilerini nasıl temsil ettikleri ve kadınların özgürleşmesini vurgulayan bağımsız Türkiye Cumhuriyeti ideali ile nasıl ilişkilendirdiklerini ele almaktadır. Türk kadın voleybolcular sosyal medya hesaplarını, Türk halkı ve ötesinde hem kendi önemli dışavurumlarını gerçekleştrimek hem de popülerliklerini artırmak için kullanmaktadır. Milliyetçilik teorileri, çeşitli feminizm dalgaları ve temsil teorisi bu çalışmanın argümanlarını destekleyen teorik zemini oluşturmaktadır. Bu araştırmada ele alınan veriler Ağustos 2023 ile Ağustos 2024 tarihleri arasında beş oyuncunun (Hande Baladın, Zehra Güneş, Melissa Vargas, Eda Erdem ve Ebrar Karakurt) Instagram'da paylaştığı, Filenin Sultanları'nın Avrupa şampiyonu olduğu ve Paris 2024 Olimpiyatları'nda yer aldığı tarihleri içeren 351 gönderiden oluşmaktadır. Çalışmanın bulguları milliyetçiliğe karşı çekinceli olan Küresel Kuzey feminizm anlayışının tartışmalı olduğunu Türkiye’den beş sporcudan alınan örneklerle bu ilişkinin daha karmaşık bir yapıya sahip olduğunun altını çizerek göstermektedir. Hem cinsiyet hem de milliyetçilik, ulusun çeşitli yinelemeleri içinde farklı şekilde anlaşılmakta ve Türkiye örneğinde milliyetçiliğin Kemalist bir yansımasını seçerek, her iki kavram için de belirli bir anlayış benimsemektedir. Ayrıca, kadın sporcuların kendilerini Türkiye'nin modern bir liberal ulus idealiyle geniş perspektifte ilişkilendirmeyi tercih etmesi de özellikle dikkat çekicidir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 13, 2025 |
| Publication Date | October 23, 2025 |
| Submission Date | May 27, 2025 |
| Acceptance Date | October 2, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 50 |
Journal of Akdeniz University Faculty of Communication is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC).