Türk halk edebiyatı ürünleri içinde anlatı (narratif) esasına
dayanan türlerden biri olan efsaneler insanlığın ilkokulu
gibidir. Her birey içinde büyüdüğü çevreden efsaneler dinlemiştir. Adı geçen
türün çocukların pedagojik eğitimine yardımcı olduğunu söylemek mümkündür.
İstendik değerlerin ödül, karşıt değerlerin de ceza sebebi olacağını açımlayan
efsanelerde birey eğitilmek istenir. Çeşitli türde verilen ödül ile iletilen
mesajlar insanı değiştiren, dönüştüren, hayata hazırlayan ve insani olarak
davranış kodlarını açımlayan özellikler içerir. Kutsala saygılı olmak,
kahramanlık göstermek, yalan söylememek, zor durumda olana yardım etmek,
verdiği sözden dönmemek gibi ülkü değerler, anlatıların insanlığa sunduğu
olumlu davranış kodlarıdır. Bu çalışmada efsanelerde yer alan ödüller tasnif edilmiş
ve bu ödüllerin davranış odaklı analizi yapılmıştır. Çalışmada ayrıca ödüllerin
psikolojik yönü ele alınmış, onların insanı değiştiren/dönüştüren yönüne
değinilmiştir.
Legends, which are one kind of narrative dependent approach in Turkish folk literarure, are like mankindÕs first schools. Every one has listened legends from the environment s/he grown up. It is possible to say the above mentioned type is helpful to pedagogical education of children. Individuals are wanted to be trained through legends that show wanted values are reasons for reward and the opposite values are reasons for punishment. Messages forwarded through rewards consist of individual properties that change, convert, prepare to life and behavioral codes as humans. Ideal values like respecting the holy, showing heroism, not to lie, helping those in difficult situation and keeping promises are positivie behavioral codes presented by narratives to humanity. Rewards in legends are sorted and analysed by focusing on behavior. Furthermore, in this work rewards are handled from psychological aspect, heir human changing/converting aspect has also been mentioned.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 10, 2019 |
Acceptance Date | August 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |