Günümüzde teknolojik araç-gereçlerin dijital yönde değişime uğraması gibi “okuryazarlık” kav-ramı da dijitalleşen dünyanın akımına uyum sağlayarak “dijital okuryazarlık” adı altında yeniden şekillenmiştir. Bu nedenle bireyler de bilinen okuryazarlık kavramına ait niteliklerin ötesinde yeni nitelikler ile donatılarak yetiştirilmeye başlanmıştır. Önceleri “okur” denildiğinde sadece bir kitabı ya da bir metni okuyan yani okuma eylemini gerçekleştiren kişi ya da okul bitiren akademik bir gelişim göstermiş bireyler akla gelirdi. Ancak artık okurun başına gelen “dijital” kelimesi ile “dijital okur” olarak söz edilen tanımlama, geleneksel okur anlayışının dışında kalarak akıllı cihazların sunduklarını anlamlandıran bireyler anlamına da denk gelmektedir. Aynı değişim “yazar” ifadesi için de geçerlidir. Günümüzde “dijital yazar” denildiğinde sadece yazma eylemi ya da yine kültürel birikimini metne döken değil, dijital ortamda yer alan her türlü (video, animas-yon, resim, sunum) içeriği oluşturan kişileri de anlamak mümkündür. Bu araştırmada da daha önce incelenmemiş olan müzik eğitimindeki dijital okuryazarlık kavramı ile gerek uygulamalar, gerek internet siteleri olarak müzik eğitimini destekleyen dijital ortamlar da ele alınmıştır. Ayrıca daha önce yapılan sınırlı sayıdaki çalışmalar incelenerek dijital okuryazarlık ve dijital ortamlar üzerine yeni bir kavramsal çerçeve oluşturulmaya çalışılmıştır. Birçok genel eğitim ve müzik eğitimini içeren sitelerden örneklerin de yer aldığı bu araştırmanın sonraki dijital okuryazarlık çalışmalarına kıvılcım olması düşünülmekte ve devamının getirilmesi önerilmektedir.
Today, as the technological tools and equipment change in digital direction, the concept of lite-racy has been reshaped under the name of digital literacy by adapting to the current of the digita-lizing world. Therefore, individuals have been equipped with new qualities beyond the known literacy concept. At first, when “reader” was said, only a person who reads a book or a text, that is, the person who performed the reading act or who completed an academic development, would come to mind. However, the digital word that comes to the reader now refers to the definition of the digital reader, which means individuals who fall outside the traditional reader's understanding of what smart devices offer. The same change applies to the author. Today, it is possible to understand not only the act of writing or the cultural accumulation, but also the people who create all kinds of content (video, animation, painting, presentation,.) in the digital environment. In this research, the concept of digital literacy in music education, which has not been examined before, has been handled both in applications and digital environments that support music education as internet sites. In addition, a limited number of previous studies have been examined and a new conceptual framework on digital literacy and digital environments has been attempted. It is thought that this study, which includes samples from many general education and music education sites, will be a spark for the subsequent digital literacy studies and it is suggested that the continuation will be continued.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 11, 2020 |
Acceptance Date | December 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |