Tüketicinin
taleplerini arttırmak, ürünün tanıtımını yapmak, anımsanabilmek vb. gibi
amaçlarla hazırlanan reklamlar, mesajı tüketiciye özel bir dil ile iletir.
Tüketicilerin algılarına, tercihlerine, gelenek ve göreneklerine göre
oluşturulan reklam dili, toplumun sosyo-ekonomik ve kültürel analizleri
yapılarak hazırlanır. Hedef kitleye yönelik reklamların özel sunumları ve
sloganlarında, toplumun yaşadığı coğrafya, yaş, cinsiyet, kültür ve inanış
özellikleri göz önünde bulundurulurken, dilin büyülü dünyasından da faydalanılır.
Televizyon reklamlarında kullanılan
dil illüzyonları ve Türk folklorunun (masal, mani, ninni, türkü, bilmece, halk
temaşası, vb. gibi) unsurları bilinçli olarak tercih edilir. Böylece hazırlanan
televizyon reklamlarında, üreticiden tüketiciye iletilen tek yönlü mesaj ile düşündürme, hayal kurdurma, çağrışım yapma,
"biz" duygusu uyandırma ve tüketiciyi ikna etme hedeflenmektedir.
Robert Dilts'in "Dil İllüzyonları" adlı eserinden
hareketle, reklam dilindeki dil illüzyonları (küçük parçalar, büyük parçalar,
gerçeklik stratejisi, sonuç kalıbı, yeni bir dünya modeliyle algılama vb. gibi)
çözümlenerek, Televizyon reklamlarındaki dil-kültür ilişkisi ve dil-kültürün
arz-talep ilişkisi üzerindeki etkisi değerlendirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 8, 2018 |
Acceptance Date | May 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 15 |