İslam sanat geleneğinin bir ürünü olarak ortaya çıkan eser sanatçı ile birlikte onun yaşadığı toplumun varlık ve hayat anlayışının bir tezahürü olarak değerlendirilebilir. Sanat eseri her ne kadar sanatçının kişisel tecrübe ve çabasının bir ürünü olsa da sanatçının içinden çıktığı toplumun kültürel birikimini ve mensup olduğu dini düşüncenin estetik bakış açısını ortaya koyan bir veri özelliğine de sahiptir. İslam sanatı başlangıcından bugüne kadar temel bir üslup ve motif anlayışı geliştirmiş; sanatçının hassasiyetle uyması gereken genel çerçeveyi belirlemiştir. Tarihi süreç içerisinde İslam sanatının şiir, mimari, musiki ve tezyini sanatlar gibi birçok alanında düşünce ve eylem birlikteliği sağlanmıştır. Günümüze kadar İslam sanatları üzerine birçok eser kaleme alınmış olmakla birlikte İslam sanat estetiğinin kavramlarını bir araya getirme ve bütüncül bir bakış açısı ile ele alma konusunda yeterli çalışmaların yapıldığını söylemek güçtür. Bu noktada Doç. Dr. Mustafa Uğur Karadeniz’in “İslam Sanatlarında Estetik Güzeli Anlamak” isimli çalışması büyük bir boşluğu doldurmaktadır. Yazar bu eserinde İslam sanatlarının, hem estetik arka planını incelemiş hem de kaynaklarını ve kavramlarını bir bütünlük içerisinde ele alarak açıklamıştır. Biz bu kıymetli eseri inceleyerek başta Klasik Türk Edebiyatı ve İslam Sanatları alanlarında çalışanlar olmak üzere bütün araştırmacı ve okurların dikkatine sunmayı amaçladık.
The work of art that emerges as a product of the Islamic art tradition can be considered a manifestation of the understanding of the existence and life of the society in which the artist lives with the artist. Although the work of art is a product of the artist's personal experience and effort, it also has a data feature that reveals the cultural accumulation of the society from which the artist emerged and the aesthetic perspective of the religious thought to which he belongs. Islamic art has developed a basic understanding of style and motifs from its beginnings to the present; it has determined the general framework that the artist must follow precisely. In the historical process, a unity of thought and action was achieved in many fields of Islamic art such as poetry, architecture, music, and decorative arts. Although many works have been written on Islamic arts until today, it is difficult to say that sufficient studies have been carried out to bring together the concepts of Islamic art aesthetics and address them holistically. At this point, Assoc. Prof. Dr. Mustafa Uğur Karadeniz's work titled "Understanding Aesthetic Beauty in Islamic Arts" fills a big gap. In this work, the author has examined both the aesthetic background of Islamic arts and explained their sources and concepts in a holistic manner. By analyzing this valuable work, we aimed to present it to the attention of all researchers and readers, especially those working in the fields of Classical Turkish Literature and Islamic Arts.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Kitap Tanıtımı |
Authors | |
Early Pub Date | September 19, 2023 |
Publication Date | October 6, 2023 |
Acceptance Date | July 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 31 |