Research Article
BibTex RIS Cite

KÜLTÜREL (YENİ) IRKÇILIK NEDİR? KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME

Year 2019, Issue: 6, 11 - 24, 12.12.2019

Abstract

Irk kavramı, hem sosyal
bilimlerin hem de biyoloji ve genetik gibi fen bilimlerinin kapsamına
girmektedir. Genel olarak ırk ve etnik terimleri yıllarca birbirinin yerlerine
kullanılmıştır. Günümüzde ise ırk terimi fiziksel farklılıklarla
ilişkilendirilmekte; etnik grup terimi ise kültürel farklılıklar bağlamında
kullanılmaktadır.
Sosyal
yapıda var olan sınıfların ya da grupların giderek artması, ırka dayalı
şiddetin formunu da değiştirmiştir. Özellikle yeni ırkçılık, 1960'ların medeni
haklarından sonra bariz ırkçılıktan daha ince biçimlere kadar dramatik bir
şekilde ayrılmayı karakterize etmek için kullanılan bir terimdir. Bu çalışma,
bireysel öznenin hâkimiyetini ilan ettiği modern toplumlarda, ötekini
tanımlama, aşağılama biçimi olarak inşa ettiği ırkçılığı, kültürel olarak
açıklamayı amaçlamaktadır. Çalışma da ırkçılık farklı varyasyonları ile ele
alınmakta; literatürde yeni ırkçılık olarak ifade edilen kültürel ırkçılık
konusu geniş bir yelpazede değerlendirilmektedir.  

References

  • Aşar, S. (2009). Irk ve Irkçılık Üzerine Tartışmalar Ve Yeni Irkçılık, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Bağlı, M. & Sever, A.(2005). Tabulaştırılan/Tabulaşan Kurumun (Ailenin) Kurbanlıklar Edinme Pratiği: Levirat ve Sororat, Aile ve Toplum, s: 9-21.
  • Barker, M. (1981). The New Racism: Conservatives And the Ideology Of Tribe. London: Junction Books.
  • Bauman, Z. (1997). Modemite ve Holocaust, (Çev: Suha Sertabiboglu), İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Blaut, J. (1992). The Theory of Cultural Racism, Antipode, 24, 289-299.
  • Bosetta, M. (2012). Cultural Racism Without Race: An Exploratory Insight into The Discrimination And Self-Perception Of The Sweden Democrats. Master’s Thesis. Lund University.
  • Brubaker, R.(2009). Fransa ve Almanya’da Vatandaşlık ve Ulus Ruhu, (çev. Vahide Pekel), Ankara: Dost Kitabevi.
  • Bullock, A., & Trombley, S. (Eds.). (1999). The new Fontana dictionary of modern thought. London: HarperCollins Publishers.
  • Burman, K., ve Diğ.(2013). What is Global Citizenship, Yael Harlap(Ed), Road to Global Citizenship, An Educator's Toolbook, Centre for Teaching and Academic Growth University of British Columbia, http://ctlt.ubc.ca/files/2011/05/rgctoolbook.pdf sitesinden 24.02.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Clair, M. & Denis, S. J. (2015). Sociology of Racism. In The International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, 2nd ed., ed. James D. Wright. Oxford, U.K.: Elsevier.
  • Collins, H.P. (2005). Black Sexual Politics: African Americans, Gender, and the New Racism, New York: Routledge.
  • Çoban Keneş, H. (2011). Depremin Görünürleştirdiği Yeni Irkçı Söylemler: İlahi Adalet ve Kürt Depremi, İletişim Araştırmaları Dergisi, 9 (1-2): 47-72.
  • Duffield, M. R. (1984). New Racism... New Realism: 1'0 Sides of the Same Coin', Radical Philosophy, Summer, Special Issue on Science, History and Philosophy, 29-34.
  • Gedik, E. (2010). Almanya’da Öteki Olmak, Öteki Kalmak. Folklor/Edebiyat, cilt:16, sayı:62.
  • Giddens, A.(2010). Modernite ve Bireysel Kimlik: Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum, (Çev. Ümit Tatlıcan),İstanbul:Say Yayınları.
  • Goldberg, D. (1993). Racist culture: Philosophy and the politics of meaning. Oxford, UK: Blackwell.
  • Goldberg, D. (2002). The Racial State. Malden, Massachusetts: Blackwell Publishers.
  • Grosfoguel, R. (2016). What is Racism?, Journal Of World-Systems Research, Vol. 22 Issue:1, pp. 9-15.
  • Guess, T. J. (2006). The Social Construction Of Whiteness: Racism By Intent, Racism By Consequences. Critical Sociology, 32(4), 649–673.
  • Guillaumin, C. (1995). Racism, sexism, power and ideology. London: Routledge.
  • Habermas, J.(2012). “Öteki” Olmak, Öteki”yle Yaşamak. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Leach, C. W. (2005). Against the notion of a ‘new racism’. Journal of Community & Applied Social Psychology ,15: 432–445.
  • Morning, A. (2000). Ethnic Classification in Global Perspective: A Cross- National Survey of the 2000 Census Round. Population Research and Policy Review 1-57.
  • Paradies, Y. (2006). Defining, Conceptualizing and Characterizing Racism in Health Research, Critical Public Health, vol. 16, no. 2, pp. 143–57.
  • Pred, A. (2000). Even in Sweden: Racisms, Racialized Spaces, and the Popular Geographical Imagination. Berkeley: University of California Press.
  • Purvis, T. Ve Hunt, A. (2014). Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji.(Çev: Simten Coşar). Moment Dergi, 1 (1): 9-36.
  • Rodat, S. (2017). Cultural Racism: A Conceptual Framework, RSP, No. 54, 129-140.
  • Somersan, S. (2012). Irkların Olmadığı Bir Dünyada Irkçılık, (içinde Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ulusay, N.(2008). Melez İmgeler: Sinema ve Ulusötesi Oluşumlar. Ankara: Dost.
  • Van Dijk, Teun A. (2003). “Söylem ve İdeoloji Çokalanlı Bir Yaklaşım”, Söylem ve İdeoloji, İstanbul: Su Yayınları, ss: 13-112.
  • Wallerstein, I. (2000). “Kapitalist Dünya Ekonomisinde Hane Yapıları ve Emek Gücü Oluşumu”, Irk Ulus Sınıf. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Weber, M. (2012). Ekonomi ve Toplum Cilt-1. Latif Boyacı (Çev.). İstanbul: Yarın Yayınları.
  • Wren, K.(2001). Cultural Racism: Something Rotten in The State Of Denmark? Social & Cultural Geography, 2(2): 141–162.
  • Yıldırım, E.(2000). Küreselleşme, Refah Devleti ve Risk Toplumu, İçinde, Küreselleşmenin İnsani Yüzü, (Der: Veysel Bozkurt) İstanbul: Alfa Yayınları.

WHAT IS THE CULTURAL (NEW-NEO) RACISM? A THEORETICAL OVERVIEW

Year 2019, Issue: 6, 11 - 24, 12.12.2019

Abstract

The concept of
race belongs to both the social sciences and the sciences such as biology and
genetics. In general, the terms race and ethnic have been used interchangeably
for years. Today, the term race is associated with physical differences; ethnic
group term are used in the context of cultural differences. The increasing
number of classes or groups gradually in the social structure also changed the
form of racial violence. New racism, in particular, is a term used to
characterize the dramatic separation from obvious racism to more subtle forms
after the civil rights of the 1960s. This study aims to explain the racism that
it has constructed as a form of humiliation and to explain it culturally in
modern societies where the individual subject has declared its dominance. The
study also deals with different variations of racism; the subject of cultural
racism, which is expressed as new racism in the literature, is evaluated in a
wide range.

References

  • Aşar, S. (2009). Irk ve Irkçılık Üzerine Tartışmalar Ve Yeni Irkçılık, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Bağlı, M. & Sever, A.(2005). Tabulaştırılan/Tabulaşan Kurumun (Ailenin) Kurbanlıklar Edinme Pratiği: Levirat ve Sororat, Aile ve Toplum, s: 9-21.
  • Barker, M. (1981). The New Racism: Conservatives And the Ideology Of Tribe. London: Junction Books.
  • Bauman, Z. (1997). Modemite ve Holocaust, (Çev: Suha Sertabiboglu), İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Blaut, J. (1992). The Theory of Cultural Racism, Antipode, 24, 289-299.
  • Bosetta, M. (2012). Cultural Racism Without Race: An Exploratory Insight into The Discrimination And Self-Perception Of The Sweden Democrats. Master’s Thesis. Lund University.
  • Brubaker, R.(2009). Fransa ve Almanya’da Vatandaşlık ve Ulus Ruhu, (çev. Vahide Pekel), Ankara: Dost Kitabevi.
  • Bullock, A., & Trombley, S. (Eds.). (1999). The new Fontana dictionary of modern thought. London: HarperCollins Publishers.
  • Burman, K., ve Diğ.(2013). What is Global Citizenship, Yael Harlap(Ed), Road to Global Citizenship, An Educator's Toolbook, Centre for Teaching and Academic Growth University of British Columbia, http://ctlt.ubc.ca/files/2011/05/rgctoolbook.pdf sitesinden 24.02.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Clair, M. & Denis, S. J. (2015). Sociology of Racism. In The International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, 2nd ed., ed. James D. Wright. Oxford, U.K.: Elsevier.
  • Collins, H.P. (2005). Black Sexual Politics: African Americans, Gender, and the New Racism, New York: Routledge.
  • Çoban Keneş, H. (2011). Depremin Görünürleştirdiği Yeni Irkçı Söylemler: İlahi Adalet ve Kürt Depremi, İletişim Araştırmaları Dergisi, 9 (1-2): 47-72.
  • Duffield, M. R. (1984). New Racism... New Realism: 1'0 Sides of the Same Coin', Radical Philosophy, Summer, Special Issue on Science, History and Philosophy, 29-34.
  • Gedik, E. (2010). Almanya’da Öteki Olmak, Öteki Kalmak. Folklor/Edebiyat, cilt:16, sayı:62.
  • Giddens, A.(2010). Modernite ve Bireysel Kimlik: Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum, (Çev. Ümit Tatlıcan),İstanbul:Say Yayınları.
  • Goldberg, D. (1993). Racist culture: Philosophy and the politics of meaning. Oxford, UK: Blackwell.
  • Goldberg, D. (2002). The Racial State. Malden, Massachusetts: Blackwell Publishers.
  • Grosfoguel, R. (2016). What is Racism?, Journal Of World-Systems Research, Vol. 22 Issue:1, pp. 9-15.
  • Guess, T. J. (2006). The Social Construction Of Whiteness: Racism By Intent, Racism By Consequences. Critical Sociology, 32(4), 649–673.
  • Guillaumin, C. (1995). Racism, sexism, power and ideology. London: Routledge.
  • Habermas, J.(2012). “Öteki” Olmak, Öteki”yle Yaşamak. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Leach, C. W. (2005). Against the notion of a ‘new racism’. Journal of Community & Applied Social Psychology ,15: 432–445.
  • Morning, A. (2000). Ethnic Classification in Global Perspective: A Cross- National Survey of the 2000 Census Round. Population Research and Policy Review 1-57.
  • Paradies, Y. (2006). Defining, Conceptualizing and Characterizing Racism in Health Research, Critical Public Health, vol. 16, no. 2, pp. 143–57.
  • Pred, A. (2000). Even in Sweden: Racisms, Racialized Spaces, and the Popular Geographical Imagination. Berkeley: University of California Press.
  • Purvis, T. Ve Hunt, A. (2014). Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji.(Çev: Simten Coşar). Moment Dergi, 1 (1): 9-36.
  • Rodat, S. (2017). Cultural Racism: A Conceptual Framework, RSP, No. 54, 129-140.
  • Somersan, S. (2012). Irkların Olmadığı Bir Dünyada Irkçılık, (içinde Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ulusay, N.(2008). Melez İmgeler: Sinema ve Ulusötesi Oluşumlar. Ankara: Dost.
  • Van Dijk, Teun A. (2003). “Söylem ve İdeoloji Çokalanlı Bir Yaklaşım”, Söylem ve İdeoloji, İstanbul: Su Yayınları, ss: 13-112.
  • Wallerstein, I. (2000). “Kapitalist Dünya Ekonomisinde Hane Yapıları ve Emek Gücü Oluşumu”, Irk Ulus Sınıf. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Weber, M. (2012). Ekonomi ve Toplum Cilt-1. Latif Boyacı (Çev.). İstanbul: Yarın Yayınları.
  • Wren, K.(2001). Cultural Racism: Something Rotten in The State Of Denmark? Social & Cultural Geography, 2(2): 141–162.
  • Yıldırım, E.(2000). Küreselleşme, Refah Devleti ve Risk Toplumu, İçinde, Küreselleşmenin İnsani Yüzü, (Der: Veysel Bozkurt) İstanbul: Alfa Yayınları.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Çakır 0000-0002-1917-3070

Publication Date December 12, 2019
Submission Date August 17, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 6

Cite

APA Çakır, M. (2019). KÜLTÜREL (YENİ) IRKÇILIK NEDİR? KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(6), 11-24.

24084     24085            24086            24087             24090

Akdeniz University Journal of the Institute of Social Sciences (AKSOS)