Elektrikli araçlarda kullanılan motorların nominal hızın üzerinde çalıştırılması çok önemlidir. Elektrik motorlarının çok yüksek hızda çalıştırılabilmesi için akının kontrollü bir şekilde azaltılması gerekmektedir. Bu çalışmada akışı azaltmak için Model Öngörülü Kontrol (MÖK) yaklaşımı kullanılmıştır. Akı zayıflama bölgesinde hız sensörsüz asenkron motorun performansı değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda hem MÖK tabanlı akı zayıflatma kontrolünün hız sensörsüz performansı incelenmiş hem de Model Referans Adaptif Sistem (MRAS) ve Kayan Kipli Gözlemcinin (KKG) nominal değerin üzerindeki hız bölgesinde performansı değerlendirildi. Benzetim çalışmasıyla elde edilen akım, hız, akı ve moment verilerine dayanarak iki hız gözlemcisi ile de MPC tabanlı akı zayıflama kontrolünün sağlanabileceği başarıyla gösterilmiştir. Ayrıca çalışma sonucunda KKG'nin daha iyi sonuçlar verdiği görülmüştür.
Model öngörülü kontrol Akı zayıflama Model referans adaptif sistem Kayan kipli gözlemci Doğrudan moment kontrolü
It is very important to operate the motors used in electric vehicles above the rated speed. In order to operate electric motors with very high speed, the flux must be decreased in a controlled way. The Model Predictive Control (MPC) approach was employed in this study to reduce the flow. In the flux weakening area, the induction motor's performance without a speed sensor has been evaluated. As a result of the study, both the speed sensorless performance of the MPC based flux weakening control has been examined and the performance of the Model Reference Adaptive System (MRAS) and the Sliding Mode Observer (SMO) in very high speed region over nominal value has been evaluated. It has been successfully demonstrated that MPC-based flux weakening control with two speed observers can be achieved based on the current, speed, flux, and torque data collected through the simulation study. In addition, as a result of the study, it is seen that SMO has given better results.
Model predictive control Flux weakening Model reference adaptive system Sliding mode observer Direct torque control
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Energy Systems Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 11, 2024 |
Publication Date | December 2, 2024 |
Submission Date | April 22, 2024 |
Acceptance Date | August 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.