Due to their functions and characteristics, the aircrafts function in multiple variable regimes throughout their operations. In the cases of take-off, landing, climbing, cruise flight, rolling etc., the condition monitoring data from an aircraft differ and their values vary according to the environment and applications in which they are in. In this article, it is aimed to classify the flight data clusters in the same group as more distinctive than other clusters and to determine flight regimes for these data. For this purpose, the "Self-Organizing Maps" method, which uses a type of unsupervised neural network training, is used and the clustering is completed with a competitive learning and mapping system. Thus, it is possible to work on regime basis by marking different data in multiple regime dimensions.
Aerospace Aircrafts Flight Data and Regimes Unsupervised Learning Self-Organizing Maps Clustering
Hava araçları, işlevleri ve yapıları gereği, bulundukları operasyon boyunca birden fazla değişken rejim içinde bulunmaktadırlar. Kalkış, iniş, tırmanış, düz uçuş, yatay düzlemde dönüş vb durumlarda hava aracından elde edilen veriler farklılık göstermekte ve sinyal değerleri içinde bulundukları çevre ve uygulamalara göre değişmektedir. Bu makalede, aynı grupta bulunan uçuş veri kümelerinin diğer veri kümelerine göre daha ayırt edici olan karakteristik özelliklerine göre sınıflandırılması ve uçuş rejimlerinin bu kümeler amacıyla saptanması amaçlanmıştır. Bu amaçla, yapay sinir ağlarının gözetimsiz bir eğitim biçimini kullanan "Özdüzenleyici Haritalar" yöntemi kullanılmış ve bölümlendirme işlemi rekabetçi öğrenme ve haritalama sistemiyle tamamlanmıştır. Böylece, birden fazla boyutta bulunan farklı verilerin işaretlenerek, rejim bazında çalışılmasına olanak sağlanmıştır.
Havacılık Hava Araçları Uçuş Verileri ve Rejimleri Gözetimsiz Öğrenme Özdüzenleyici Haritalar Yöntemi Kümeleme
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | March 4, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.