3 of 10 organized industrial zones in Ankara with their production areas (ASO I, Ivedik and OSTIM OIZs) and other 3 of 10 OIZ’s only administirative structures are located in the west of Ankara. İn addition, small industrial sites, industrial enterprises and Ankara Logistics Base are located in the north-west of the city. Public transport systems which are serving to the regions are; EGO buses, bus rapid transit (BRT), subway, commuter train, special public buses and minibuses. In accordance with the 2023 The Capital Ankara Master Plan, housing development, industrial and storage areas are proposed to the north west of the city, Therefore, with the investments which will increase in the following years, this public transport systems won’t be adequate for the employment and the population that will occur in the region. For this reason, the planning studies over the years in Ankara are examined and personel interviews were done with The Republic of Turkey Science, Technology and Industry Ministry, Ankara Metropolitan Municipality EGO Transportation Department, ASO I. OIZ, OSTİM OIZ, İVEDİK OIZ, and ALÜ.’s units of administrations and surveys were carried out with the epmloyees in this regions. With the obtained datas, public transportation systems’ current status and usages by the employment in the study areas were examined and additionally, assesments were made for the present public transportation systems in the regions. To meet the demand and despite to the Ankara’s urban development the 2015 Ankara Master Transportation Plan’s insufficient, a holistic transportation plan should be done for Ankara. © Afyon Kocatepe Üniversitesi
Ankara’da yer alan 10 adet OSB’nin 3 tanesi yalnızca idari yapıları ve diğer 3 tanesi (ASO I, İVEDİK ve OSTİM OSB’ler) de üretim alanları ile birlikte Ankara’nın batısında yer almaktadır. Bunların yanı sıra, küçük sanayi siteleri, sanayi işletmeleri ve Ankara Lojistik Üssü kentin kuzey batısında yer almaktadır. Bölgelere hizmet veren mevcut toplu taşıma sistemleri ise; EGO Otobüsleri, metrobüsler, METRO, Banliyö Treni, Özel Halk Otobüsleri ve dolmuşlardır. 2023 Başkent Ankara Nazım İmar Planı doğrultusunda, kentin batı ve kuzeybatı kesimlerine yeni nüfus atamaları yapılmış ve konut gelişim, sanayi ve depolama alanları önerilmiştir. Dolayısıyla, bölgede ilerleyen yıllarda artacak yatırımlarla birlikte mevcut toplu taşıma sistemlerinin, oluşacak olan istihdam ve artacak olan nüfus için yeterli olmayacağı açıktır. Bu sebeple, Ankara’da yıllar içerisinde yapılan planlama çalışmaları incelenmiş ve T.C. Bilim, teknoloji ve Sanayi Bakanlığı, Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO Ulaşım Daire Başkanlığı, ASO I. OSB, OSTİM OSB, İVEDİK OSB ve ALÜ yönetim birimleri ile kişisel görüşmeler ve bu bölgelerdeki çalışanlarla anket çalışmaları yapılmıştır. Edilen verilerle, çalışma bölgelerindeki toplu taşıma sistemlerinin bugünkü durumları ve bölgedeki mevcut istihdam tarafından kullanımları incelenmiş ve bunlara ek olarak, bölgelerdeki mevcut toplu taşıma sistem ve araçlarına yönelik değerlendirmeler yapılmıştır. Oluşacak olan talebin karşılanması amacı ve 2015 Ankara Ana Ulaşım Planı’nın Ankara’nın kentsel gelişmesine karşın yetersiz kalması sebebiyle, Ankara için bütüncül bir ulaşım planının yapılması gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2013 |
Submission Date | August 8, 2015 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 13 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.