BibTex RIS Cite

Improvement Of Pedestrian Safety Conditions In Frontal Impacted Traffic Accidents Using Triz Approach

Year 2015, Volume: 15 Issue: 1, 1 - 6, 08.08.2015

Abstract

In recent years, parallel with developments in automotive technology, considering the Euro NCAP pedestrian safety standards have become much more important. Automotive manufacturers develop many active and passive safety systems involving pedestrians to ensure these standards. In this study, how can be pedestrian security situation in case of accident better using TRIZ methodology is examined. Pedestrian safety problem in traffic accidents will get ideal final result with TRIZ tools such as ideality, contradictions, inventive principles and standards, sample technological development. Four different innovative solutions which is gained from implementation of TRIZ tools are evaluated in terms of cost and applicability end of the study. © Afyon Kocatepe Üniversitesi

References

  • Kraev, V., 2014. TRIZ Apprentice Course. And Invent, Inc. 398 Blue Hills Parkway, Milton, MA 02186, 12-16.
  • Altshuller, G., 2005. 40 Principles Extended Edition: TRIZ Keys to Technical Innovation, 1-137.
  • Lösch, A., Giese, H. E., Göklü S., Kleinschmidt, K.O., 2009. Hood Made of Sandwich Material with Improved Stiffness.The ThyssenKrupp InCar Project, 101-106.
  • Lee, K. B., Jung, H. J., Bae H. I.., The Study on Developing Active Hood Lift System for Decreasing Pedestrian Head Injury.Hyundai-Kia Motors, 07-0198. İnternet kaynakları
  • 1-http://tr.wikipedia.org/, (24.06.2014)
  • 2-http://www.euroncap.com/pedestrian-protection (24.06.2014)
  • 3- http://www.autopressnews.com/2007/m11/Nissan/
  • pop-up_engine_hood.shtml (24.06.2014)
  • 4- http://www.mazda.com/technology/safety/passive_
  • safety/bonnet_bumper.html (24.06.2014) 5
  • stay-puft-marshmallow-man-external-airbags-coming
  • to-the-side-of-a-car-near-you/ (24.06.2014)
  • 6- http://www.euroncap.com/ (24.06.2014)
  • 7- http://www.euroncap.com/tests/ratings/pedestrian. Aspx (24.06.2014)

TRIZ Yaklaşımını Kullanarak Önden Çarpmalı Trafik Kazalarında Yayaların Güvenlik Koşullarının İyileştirilmesi

Year 2015, Volume: 15 Issue: 1, 1 - 6, 08.08.2015

Abstract

Son yıllarda otomotiv teknolojisindeki gelişmelere paralel olarak, Euro NCAP standartları incelendiğinde yaya güvenliği çok daha önemli bir hale gelmiştir. Otomotiv üreticileri de ürettikleri araçlarda bu standartları sağlamak için, yayaları ilgilendiren aktif ve pasif birçok güvenlik sistemi geliştirmektedirler. Bu çalışmada, yayaların kaza anında ve kazanın kaçınılmaz olduğu durumlarda güvenlik koşullarının nasıl daha iyi bir hale getirilebileceği konusuna TRIZ metodolojisi ile bir yaklaşım sergilenmektedir. Trafik kazalarında yayaların güvenlik problemi; ideallik, çelişkiler, yaratıcı prensip ve standartlar, örnek teknolojik gelişim gibi TRIZ araçlarıyla en ideal çözüme kavuşturulmaya çalışılacaktır. Problemimize TRIZ yönteminin uygulanması ile araç üzerinde gerçekleştirilen 4 farklı inovatif çözüm çalışma sonunda maliyet ve uygulanabilirlik açısından değerlendirilmiştir

References

  • Kraev, V., 2014. TRIZ Apprentice Course. And Invent, Inc. 398 Blue Hills Parkway, Milton, MA 02186, 12-16.
  • Altshuller, G., 2005. 40 Principles Extended Edition: TRIZ Keys to Technical Innovation, 1-137.
  • Lösch, A., Giese, H. E., Göklü S., Kleinschmidt, K.O., 2009. Hood Made of Sandwich Material with Improved Stiffness.The ThyssenKrupp InCar Project, 101-106.
  • Lee, K. B., Jung, H. J., Bae H. I.., The Study on Developing Active Hood Lift System for Decreasing Pedestrian Head Injury.Hyundai-Kia Motors, 07-0198. İnternet kaynakları
  • 1-http://tr.wikipedia.org/, (24.06.2014)
  • 2-http://www.euroncap.com/pedestrian-protection (24.06.2014)
  • 3- http://www.autopressnews.com/2007/m11/Nissan/
  • pop-up_engine_hood.shtml (24.06.2014)
  • 4- http://www.mazda.com/technology/safety/passive_
  • safety/bonnet_bumper.html (24.06.2014) 5
  • stay-puft-marshmallow-man-external-airbags-coming
  • to-the-side-of-a-car-near-you/ (24.06.2014)
  • 6- http://www.euroncap.com/ (24.06.2014)
  • 7- http://www.euroncap.com/tests/ratings/pedestrian. Aspx (24.06.2014)
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Emre Doruk This is me

İsmail Durgun This is me

Emre Doruk This is me

Publication Date August 8, 2015
Submission Date August 8, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Doruk, E., Durgun, İ., & Doruk, E. (2015). TRIZ Yaklaşımını Kullanarak Önden Çarpmalı Trafik Kazalarında Yayaların Güvenlik Koşullarının İyileştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 15(1), 1-6.
AMA Doruk E, Durgun İ, Doruk E. TRIZ Yaklaşımını Kullanarak Önden Çarpmalı Trafik Kazalarında Yayaların Güvenlik Koşullarının İyileştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. April 2015;15(1):1-6.
Chicago Doruk, Emre, İsmail Durgun, and Emre Doruk. “TRIZ Yaklaşımını Kullanarak Önden Çarpmalı Trafik Kazalarında Yayaların Güvenlik Koşullarının İyileştirilmesi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 15, no. 1 (April 2015): 1-6.
EndNote Doruk E, Durgun İ, Doruk E (April 1, 2015) TRIZ Yaklaşımını Kullanarak Önden Çarpmalı Trafik Kazalarında Yayaların Güvenlik Koşullarının İyileştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 15 1 1–6.
IEEE E. Doruk, İ. Durgun, and E. Doruk, “TRIZ Yaklaşımını Kullanarak Önden Çarpmalı Trafik Kazalarında Yayaların Güvenlik Koşullarının İyileştirilmesi”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 15, no. 1, pp. 1–6, 2015.
ISNAD Doruk, Emre et al. “TRIZ Yaklaşımını Kullanarak Önden Çarpmalı Trafik Kazalarında Yayaların Güvenlik Koşullarının İyileştirilmesi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 15/1 (April 2015), 1-6.
JAMA Doruk E, Durgun İ, Doruk E. TRIZ Yaklaşımını Kullanarak Önden Çarpmalı Trafik Kazalarında Yayaların Güvenlik Koşullarının İyileştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2015;15:1–6.
MLA Doruk, Emre et al. “TRIZ Yaklaşımını Kullanarak Önden Çarpmalı Trafik Kazalarında Yayaların Güvenlik Koşullarının İyileştirilmesi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 15, no. 1, 2015, pp. 1-6.
Vancouver Doruk E, Durgun İ, Doruk E. TRIZ Yaklaşımını Kullanarak Önden Çarpmalı Trafik Kazalarında Yayaların Güvenlik Koşullarının İyileştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2015;15(1):1-6.