Tehlikeli nokta/kesim iyileştirmeleri, kazaların azaltılmasında kullanılan en etkili ve basit yöntemlerden
birisidir. Tehlikeli noktalar, yerel risk faktörleri sonucunda benzer noktalara nazaran daha fazla kaza
meydana gelen noktalardır. Tehlikeli yol kesimlerinin tespit edilmesi çok önemlidir çünkü tespit
aşamasında yapılacak yanlışlar, güvenlik iyileştirmeleri ayrılan kaynakların verimsiz kullanılmasına sebep
olabilir. Bu çalışmada, tehlikeli yol kesimleri Lojistik Regresyon (LR) yöntemi kullanılarak tespit edilmeye
çalışılmıştır. LR analizi, sınıflama ve atama işlemi yapmaya yardımcı olan bir regresyon yöntemidir ve
kategorik veri analizinde önemli bir yere sahiptir. Çalışma alanı, D10 devlet karayolunun Trabzon ilinin
Arsin ve Yomra ilçelerinden geçmekte olan 22 km'lik bölümüdür. Bölünmüş yolun batı‐doğu ve doğu‐
batı gidiş yönleri ayrı ayrı ele alınmış ve kesim uzunluğu 500 m olarak seçilmiştir. Böylece, 44 kesimli bir
çalışma alanı elde edilmiştir. Arsin ve Yomra ilçelerine ait trafik kazası verileri, 2006‐2010 yıllarına ait
Trafik Kazası Tespit Tutanakları'nın incelenmesiyle elde edilmiştir. Yol ve çevresine ait bilgiler,
Karayolları Genel Müdürlüğü'nün (KGM) yayınladığı yol envanter bilgilerinden ve yerinde yapılan
incelemelerden elde edilmiştir. Çalışma sonucunda 5 kategorik bağımsız değişkenin (yatay güzergah,
düşey güzergah, köprüler, yaya geçitleri ve önemli yerler) 1 kategorik bağımlı değişkeni (tehlikeli olup
olmama durumu) açıklamaya çalıştığı bir model elde edilmiştir. Elde edilen modelin doğru sınıflandırma
gücü (bu çalışma alanı için) %75 olarak bulunmuştur.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2015 |
Submission Date | January 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 16 Issue: 1 |