Son dönemde, ülke kalkınmasının hızla artışı ile orantılı olarak dünyada olduğu gibi ülkemizde de birçok çevre sorunu yaşanmaktadır. Bu çevre sorunlarından biri de gürültü kirliliğidir. Karayolu trafiğinin artışı ile birlikte öncelikle büyük şehirlerde meydana gelen gürültü kirliliği son dönemde küçük şehirlerde de büyük bir problem olarak ortaya çıkmaktadır. Bilecik ili, göreceli küçük bir il olsa da engebeli yapısı ve şehirlerarası yolu şehrin merkezinden geçmesi nedeni ile gürültü kirliliğinin ciddi boyutlara ulaştığı illerden biridir.Günümüzde birkaç tepeye yayılmış olan Bilecik, güzel doğası ve düşük nüfus sebebiyle sakin bir şehir olarak değerlendirilebilir. Ancak Eskişehir, Sakarya, Bursa gibi büyük şehirlerin yol güzergâhı üzerinde bulunmaktadır. Bundan dolayı yük ve yolcu taşınması için şehir içindeki ana karayolu kullanılmaktadır. Bilecik şehir merkezinden geçen anayoldan çok sayıda yüksek tonajlı taşıt geçmektedir. Şehrin engebeli arazisi nedeniyle bu taşıtlar şehir içinde sürekli düşey kurp inip-çıkarak şehri terk etmektedirler. Yüksek tonajlı araçların şehir merkezinde bu şekilde hareket etmeleri anayol etrafına kurulu konut alanları için büyük bir gürültüye sebep olmaktadır. Bu çalışma kapsamında Bilecik ili özelinde şehir içi gürültü ölçümleri yapılmıştır. Şehir içinde yoğunluklu gürültü olan noktalar seçilmiştir. Ölçüm için bir gürültü ölçer kullanılmış, sonuçlar dBA cinsinden değerlendirilmiştir. Ölçüm sonucu ortalama olarak 75-85 dBA olarak belirlenmiş ve bu değerlerin Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği sınır değerlerinin aşıldığı gözlemlenmiştir. Gürültü değerleri anlık olarak 100 dBA’nın üstüne çıktığı ölçülmüştür. Gürültüye mahal veren yüksek tonajlı tüm araçların çevre yolunanda yönlendirilmesi, mümkün değilse bu araçlarda gürültü azaltıcı değişikliklerin yapılması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Submission Date | May 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.