Bu çalışmada misvak takviyeli kompozitlerin abrazif aşınma özellikleri incelenmiş ve yapısal parçalardan medikal uygulamalara kadar farklı sektörlerdeki kullanım potansiyeli araştırılmıştır. Matris malzemesi olarak polipropilen (PP) ve uyumlaştırıcı ajan olarak da maleik anhidrit aşılı polipropilen (PP-g-MA) kopolimeri kullanılmıştır. Farklı konsantrasyonlardaki (ağ. %5, 10, 20 ve 30) misvak takviyeli kompozitler, abrazif bir zımpara kâğıdının karşı disk olarak kullanıldığı bir pin-on-disk sisteminde test edilmiştir. Misvak konsantrasyonu, normal yük (2.5-5 N) ve kayma hızının (60-72 dev/dak) kompozitlerin aşınma özellikleri üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Önemli parametrelerin ve bu parametrelerin etkileşimlerinin tribolojik özellikler üzerindeki etkilerini analiz etmek için 23 tam eşlendirmeli deneysel tasarım yöntemi kullanılmıştır. Testler sonrası numunelerin aşınmış yüzey morfolojileri taramalı elektron mikroskopisi (SEM) ile incelenmiştir. Shore D sertlik ölçüm testleri de yapılarak bulgular ışığında bahsedilen özellikler arasındaki ilişkiler yorumlanmıştır. Aşınma test sonuçlarından sırasıyla; normal yük, misvak konsantrasyonu ve kayma hızının önemli parametreler olduğu tespit edilmiştir. Kompozitlerin aşınma oranlarının artan yük, misvak konsantrasyonu ve kayma hızı ile arttığı bulunmuştur. Bununla birlikte, düşük misvak konsantrasyonuna (%5-10) sahip kompozitlerin nispeten düşük aşınma oranları gösterdiği tespit edilmiştir. Shore D sertlik testi sonuçlarından, artan misvak oranı ile kompozit sertliğinin de arttığı bulunmuştur. Bilindiği üzere tribolojik ve mekanik özellikler her zaman uyumlu değildir. Bu durumun zımpara kâğıdının abrazif yapısından ve literatürde ilk kez kullanılan vakum üniteli aşınma sisteminin 2-elemanlı abrazif aşınmayı desteklemesinden kaynaklandığı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | March 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 3 |