Kuzey Anadolu Fayı’nın Marmara bölgesindeki yerbilimcilerin en fazla ilgi gösterdiği bölgelerden bir tanesidir. GNSS teknikleri yardımıyla hem fayın kilitlenme derinliği, hem de fayın neden olduğu deformasyon belirlenebilmektedir. Bu çalışmada Kuzey Anadolu Fayı’nın güney kolunda, İznik-Gemlik arasında kalan bölgede, kuzey-güney profili doğrultusunda 8 noktadan oluşan bir ağ oluşturulmuş, 2 kampanya gözlem yapılmış ve öncül sonuçlar elde edilerek güncel hız alanı ve gerinim birikimine dair ihtimaller değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlardan, çalışma bölgesinin bir bölümünde uzun yıllardır yapılmakta olan GNSS ölçme değerlerinden elde edilen vektörlerin yönleriyle uyumlu olduğunu görülmüştür. Ayrıca, fay düzlemine dik şekilde tasarlanan profil ölçmelerinin kitlenme derinliği hakkında bilgi vereceği konusunda öncül fikirler edinilmiştir.
Boğaziçi Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Proje Fonu
16TP4
Bu çalışma Boğaziçi Üniversitesi BAP 16TP4 kodlu projesi ile desteklenmiştir
Marmara segments of the North Anatolian Fault Zone has an attraction region by the geoscientists. Using GNSS techniques allows us to detect not only the locking depth but also the deformation caused by fault movement. In this study, we have set up a network with 8 stations in the Iznik-Gemlik region and made 2 campaign observations in order to evaluate the up-to-date velocity field and strain accumulation through North-south profiles and evaluated the results. From the results obtained, it was observed that vectors obtained from GNSS measurement values, which have been done for a long time in a part of the study area, are compatible with vector directions. In addition, preliminary ideas were obtained that the profile measurements designed as perpendicular to the fault plane would provide information about the depth of fault locking.
16TP4
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 16TP4 |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | March 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 3 |