Bitümlü bağlayıcıların zamanla yaşlanmasına bağlı olarak asfalt karışımlar elastikiyetini kaybederek daha gevrek bir yapıya dönüşebilmektedir. Dolayısıyla esnek kaplamalı yollarda bir takım bozulmalar, deformasyonlar ve çatlamalar meydana gelmektedir ki bu durum asfalt yolların planlanan hizmet ömrünü önemli ölçüde kısaltmaktadır. Bu nedenle yaşlanmanın bitümün viskoelastik davranışını nasıl etkilediğini anlamak ve yaşlanmayı engelleyecek ve/veya geciktirecek önlemler ve çeşitli ajanlar geliştirmek karayolu mühendisliğinde büyük önem arz etmektedir. Bu çalışma kapsamında yaşlanmanın Türkiye’de bitümlü karışımlarda sıkça kullanılan dört farklı penetrasyon dereceli bağlayıcının (B50/70, B70/100, B100/150 ve B160/220) reolojik ve mikro yapısı üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Laboratuar ortamında kısa ve uzun vadede yaşlandırılan bitüm numuneleri yeni nesil performans deneyleri (dönel viskozimetre, dinamik kesme reometresi ve kiriş eğilme reometresi) ile test edilmiştir ve mikro yapıları yüksek çözünürlüklü elektron mikroskobu altında incelenmiştir. Sonuç olarak yaşlanmaya rağmen B50/70 bağlayıcısının tekerlek izi deformasyonuna karşı direncini; B160/220 bağlayıcısının ise düşük sıcaklıklarda meydana gelebilecek termal çatlaklara karşı dayanımını muhafaza edebileceği görülmüştür.
As bituminous binders age over time, asphalt mixtures may lose their elasticity and become more brittle. Therefore, some deteriorations, deformations and cracks occur on flexible paved roads, which significantly shorten the planned service life of the asphalt roads. Therefore, understanding how aging affects the viscoelastic behavior of bitumen and developing measures and various agents to prevent and/or delay aging is of great importance in highway engineering. Within the scope of this study, the effects of aging on the rheological and microstructure of four different penetration degree binders (B50/70, B70/100, B100/150 and B160/220), which are frequently used in bituminous mixtures in Türkiye, were investigated. Bitumen samples aged in the laboratory environment in the short and long term were tested with new generation performance experiments (rotational viscometer, dynamic shear rheometer and beam bending rheometer) and their microstructures were examined under a high-resolution electron microscope. According to test results, it has been observed that despite aging, B50/70 can maintain its resistance against rutting deformation and B160/220 keeps it resistance to low temperature cracks.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Transportation Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 23, 2024 |
Publication Date | August 20, 2024 |
Submission Date | April 3, 2024 |
Acceptance Date | June 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 24 Issue: 4 |