Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının tükenmişlik düzeyleri, öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve öğretme motivasyonları arasındaki ilişkileri ortaya koymaktır. Bu kapsamda, öğretmen adaylarının tükenmişlik sendromlarıyla öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkide öğretme motivasyonunun aracılık etkisi incelenmiştir. Araştırmaya yönelik veriler, Türkiye’de 12 devlet üniversitesinde spor eğitimi alan 685 öğretmen adayından çevrimiçi ortamda elde edilmiştir. Veriler, “Tükenmişlik”, “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum” ve “Öğretme Motivasyonu” ölçekleri ile elde edilmiştir. Tükenmişliğin ve öğretme motivasyonunun öğretmenlik mesleğine yönelik tutum üzerindeki doğrudan yordayıcılık gücüyle, tükenmişliğin öğretme motivasyonu üzerinden öğretmenlik mesleğine yönelik tutum üzerindeki dolaylı yordayıcılık gücünü sınamak için yol analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak, tükenmişliğin öğretme motivasyonunu ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumu negatif yönde anlamlı bir şekilde yordadığı, öğretme motivasyonun öğretmenlik mesleğine yönelik tutumu pozitif yönde ve anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. Ayrıca, tükenmişliğin öğretmenlik mesleğine yönelik tutum üzerindeki olumsuz etkisinin öğretme motivasyonunun aracılık rolü ile azaldığı tespit edilmiştir.
This study aims to reveal the relationship between burnout levels, attitudes toward the teaching profession, and motivation to teach in prospective physical education and sports teaching. Accordingly, the mediating role of motivation to teach in the relationship between burnout levels and attitudes toward the teaching profession of prospective teachers was investigated. The data of the study were collected online from 685 prospective teachers who studied in the field of sports education in 12 state universities in Turkey. The data were collected by using “Burnout,” Attitudes toward Teaching Profession,” and “Motivation to Teach” scales. Path analyses were conducted to test the direct prediction power of burnout and motivation to teach on the attitudes toward the teaching profession and the indirect prediction power of burnout on attitudes toward the teaching profession through motivation to teach. In conclusion, it was determined that burnout negatively predicted attitude toward the teaching profession and motivation to teach in a significant way, while motivation to teach predicted attitude toward the teaching profession positively in a significant way. Furthermore, it was determined that the negative effect of burnout on the attitude toward the teaching profession was reduced by the mediating role of motivation to teach.
attitude toward profession burnout motivation to teach physical education prospective teacher
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2023 |
Submission Date | September 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |