Concepts are building blocks of curriculum. Social studies
course has a curriculum reflecting subjects like history, geography, economics,
anthropology, psychology, philosophy, politics, law and citizenship, and it has
a rich content in terms of concepts. In this study, we tried to determine the
perception of secondary school pupils about one of these concepts, concept of
religion, through metaphors. The study was structured with the phenomenological
design which is one of the qualitative designs. The study group was 235 pupils
attending 6th and 7th grades in secondary
schools in Kütahya central and Altıntaş district in 2015-2016
academic years. The data were collected by means of a form consisting a
sentence: “Religion is like ......… because ……...”. The content analysis method
was used to analyze and interpret on data. Totally 112 different metaphors
related to religion were uttered by pupils. The most uttered metaphors were
light, moon, sun, star and road metaphors. After the content analysis, the metaphors
were grouped under different categories and organized in these topics: a
guiding, counselling foundation (%46.37); a protective, saver foundation (%9.79);
an educative, instructive foundation (%8.09); a necessary foundation (%6.38); a
precious foundation (%5.11); a limitless, infinite foundation (%5.11); a
reflective, rewarding foundation (%5.11); a connecting foundation (%4.68); a
purifying foundation (%3.83); a developing foundation (%2.98) and a formal
foundation (%2.55). The results suggested that pupils’ perceptions of religion were
positive regarding the categories and the uttered metaphors.
Kavramlar öğretim programlarının yapı
taşlarındandır. Tarih, coğrafya, ekonomi, antropoloji, psikoloji, felsefe,
siyaset bilimi, hukuk ve vatandaşlık bilgisi konularını yansıtan bir öğretim
programına sahip olan Sosyal Bilgiler dersi, kavramlar bakımından oldukça
zengin bir içeriğe sahiptir. Bu
araştırmada, ortaokul öğrencilerinin bu
kavramlardan birisi olan din kavramına ilişkin algıları metaforlar
aracılığıyla belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma nitel araştırma
desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) desenine göre yapılandırılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim öğretim yılında Kütahya Merkez ve
Altıntaş ilçelerindeki ortaokulların 6. ve 7. sınıflarında öğrenim gören 235
öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri, “Din … gibidir; çünkü …” cümlesini
içeren bir form aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizi ve yorumlanmasında
içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Öğrenciler tarafından din kavramına
ilişkin olarak toplam 112 farklı metafor üretilmiştir. Üretilen metaforlar
içerisinde en fazla tercih edilen metaforlar ışık, ay, güneş, yıldız ve yol
metaforları olmuştur. İçerik analizi sonrası metaforlar 11 farklı kategori
altında toplanmıştır. Bu kategoriler rehber, yol gösterici bir kurum (%46.37),
koruyucu, kurtarıcı bir kurum (%9.79), eğiten, öğreten bir kurum (%8.09),
gerekli bir kurum (%6.38), değerli bir kurum (%5.11), sınırsız, sonsuz bir
kurum (%5.11), yansıtan, ödüllendiren bir kurum (%5.11), birleştiren bir kurum
(%4.68), arındıran bir kurum (%3.83), gelişen bir kurum (%2.98) ve kuralları
olan bir kurum (%2.55) şeklinde
düzenlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2018 |
Submission Date | February 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |