The purpose of this study is to compare the current
curricula of the life science courses implemented in Turkey and Germany-Hamburg
to reveal the similarities and differences between them. Germany-Hamburg was
chosen for comparison because the life science course, which is called social
sciences course in many countries, taught there has a similar structure to the
one taught in Turkey. The common aspects of these two countries make the
conclusion more meaningful. Literature review was conducted first to determine
the relevant criteria for the comparison between the two countries. In this
way, the official documents of both countries were reviewed. Survey method,
which is a qualitative research method, was used, and horizontal approach and
descriptive approach, which are among comparative educational approaches, were
employed. Based on the obtained data, the similarities and differences between
the countries were identified with regard to school starting age and compulsory
education structure, educational administration and financing, school choice,
dress and educational support, the goals of elementary school, the courses
taught, and assessment and evaluation. Then the curricula implemented in the
two countries were compared in terms of acceptance date, course content,
mission/vision, the prescribed skills or competencies, and assessment and
evaluation.
Bu araştırmanın amacı; Türkiye ve Almanya-Hamburg eyaletinde okutulmakta
olan Hayat Bilgisi dersinin güncel programlarını karşılaştırarak benzerlik ve
farklılıklarını ortaya koymaktır. Birçok ülkede Sosyal Bilgiler olarak
adlandırılan Hayat Bilgisi dersinin her iki ülkede de benzer yapıda bir ders
olması açısından Almanya-Hamburg seçilmiştir. Araştırmada nitel araştırma
modellerinden tarama modeli, karşılaştırmalı eğitim yaklaşımlarından “yatay
yaklaşım” ve “tanımlayıcı yaklaşım” kullanılmıştır. Elde edilen verilerle öncelikle her iki
ülkede, okula başlama yaşı ve zorunlu eğitim yapısı, eğitim yönetimi ve
finansmanları, okul seçimi, kıyafet ve eğitim desteği, ilkokulun amaçları,
okutulan dersler, ölçme ve değerlendirme arasındaki benzerlik ve farklılıklar belirlenmiştir.
Daha sonra her iki ülkenin Hayat Bilgisi güncel programlarının kabul tarihi,
ders içeriği, amaç/vizyonu, kazandırılması öngörülen beceriler ve ölçme
değerlendirme yaklaşımları karşılaştırılmıştır. Bulgular ışığında her iki
ülkede de ilkokul basamağına başlama yaşı, zorunlu eğitim yapısı, okul seçimi
ve kıyafet yönetmeliği konusunda benzer, eğitim yönetimi ve finansman açısından
farklı uygulamalar yapıldığı söylenebilir. Hayat Bilgisi dersinin yapısı
incelendiğinde ise haftalık ders saati, dersin amaçları, kazandırmayı
hedeflediği beceriler ve ölçme değerlendirme açısından benzer ve farklı yönler
bulunduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2018 |
Submission Date | December 8, 2016 |
Published in Issue | Year 2018 |