Research Article
BibTex RIS Cite

Comparison of Life Science Courses in Turkey and Germany-Hamburg: A General Outlook

Year 2018, , 117 - 134, 29.01.2018
https://doi.org/10.30831/akukeg.380762

Abstract

The purpose of this study is to compare the current
curricula of the life science courses implemented in Turkey and Germany-Hamburg
to reveal the similarities and differences between them. Germany-Hamburg was
chosen for comparison because the life science course, which is called social
sciences course in many countries, taught there has a similar structure to the
one taught in Turkey. The common aspects of these two countries make the
conclusion more meaningful. Literature review was conducted first to determine
the relevant criteria for the comparison between the two countries. In this
way, the official documents of both countries were reviewed. Survey method,
which is a qualitative research method, was used, and horizontal approach and
descriptive approach, which are among comparative educational approaches, were
employed. Based on the obtained data, the similarities and differences between
the countries were identified with regard to school starting age and compulsory
education structure, educational administration and financing, school choice,
dress and educational support, the goals of elementary school, the courses
taught, and assessment and evaluation. Then the curricula implemented in the
two countries were compared in terms of acceptance date, course content,
mission/vision, the prescribed skills or competencies, and assessment and
evaluation.

References

  • Aykaç, N. (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Sinop ili örneği). Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 113-126.
  • Bal, B., & Başar, E. (2014). Finlandiya, Almanya, Singapur ve Türkiye’nin eğitim sistemleri açısından kademeler arası geçiş sistemlerinin karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Makale Bilgi Sistemi, No: 18776, 1-24.
  • Başar, E. (2004). Milli Eğitim bakanlarının eğitim faaliyetleri (1920-1960). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Beutner, B., & Medvedev, A. (2013). Hamburg’da okulu anlamak: Göçmen veliler için başvuru kitapçığı. Erişim Tarihi: 05.03.2016 http://www.hamburg.de/contentblob/3989124/f01de53bb7682a99f365e2810b07d9f9/data/elternratgeber-tuerkisch-29-5-.pdf;jsessionid=027153D615F23098A8FB4CA435046F83.liveWorker2
  • Bildungsplan Grundschule Sachunterricht (2011). Erişim Tarihi: 05.02.2016. http://www.hamburg.de/contentblob/2481914/25c3a10b03cc2be4003d7b6f9c436787/data/sachunterricht-gs.pdf;jsessionid=7E11EB078F83CFF6BC5F36722FC11C79.liveWorker2
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • European Centre for the Development of Vocational Training (CEDEFOB). (2011). Evaluation for improving student outcomes: messages for quality assurance policies. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
  • Çeltikci, O. (2013). Türkiye Azerbaycan eğitim sistemlerinin karşılaştırılması üzerine bir inceleme. Bilim ve Kültür Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, 1(2), 40-57.
  • Deringil, S. (2007). İktidarın sembolleri ve ideoloji: II. Abdülhamid dönemi (1876-1909). (G.Ç. Güven, Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hamburg Eğitim Ataşeliği (2013). Hamburg ve Schleswig eğitim sistemi. Erişim Tarihi: 05.02.2016. http://hamburg.meb.gov.tr/www/hamburg-ve-schleswig-egitim-sistemi/icerik/7
  • İkizer, İ. (2004). Almanya, Fransa ve Polonya’nın eğitim sistemlerine genel bir bakış. Üniversite ve Toplum Dergisi, 4(3), 8-24.
  • Kantos, Z. E. (2013). Federal Almanya Cumhuriyeti eğitim sistemi. A. Balcı (Ed.), Karşılaştırmalı eğitim sistemleri (ss. 49- 68). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karabacak, K., & Öztunç, M. (2014). Öğrenci karnelerinin aile görüşmeleri ile dağıtılması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(7), 287-300.
  • Kasapçopur, A. (2007). Avrupa Birliği ülkelerinde eğitim denetimi. MEB: Teftiş Kurulu Başkanlığı.
  • Kocaoluk, F., & Kocaoluk, M. (1998). İlköğretim okulu programı. İstanbul: Kocaoluk Yayınevi.
  • Kodaman, B. (1991). Abdülhamid devri eğitim sistemi. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • MEB (2009). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurumu.
  • MEB (2012). 12 yıl zorunlu eğitim sorular ve cevaplar. Erişim Tarihi: 05.03.2016 http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2012/12Yil_Soru_Cevaplar.pdf
  • MEB (2015). İlköğretim kurumları (ilkokul ve ortaokul) haftalık ders çizelgesi. Erişim Tarihi: 06.03.2016 http://ikgm.meb.gov.tr/upload/TTK%C3%A7izelge.pdf.
  • MEB (2015). İlkokul hayat bilgisi dersi (1, 2 ve 3. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurumu.
  • Özmen, F., & Yasan, T. (2007). Türk eğitim sisteminde denetim ve avrupa birliği ülkeleri ile karşılaştırılması. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmalar Dergisi, 6(1), 204-210.
  • Reinhoffer, B. (2000). Heimatkunde und sachunterricht im anfangsunterricht. Entwicklungen, stellenwert, tendenzen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
  • Resmi Gazete (1973). Milli Eğitim Bakanlığı 1739 sayılı temel eğitim kanunu. No: 14574.
  • Resmi Gazete (2014). Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumlari yönetmeliği. No: 29072.
  • Sağlam, H. İ. (2015). Toplum, birey ve doğaya bütüncül bakış: Hayat bilgisi. M. Gültekin (Ed.), Hayat bilgisi öğretimi (ss. 1-14). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Sincar, M., & Özbek, M. (2011). Adrese dayalı nüfus kayıt sisteminin öğrenci kayıtlarında esas alınmasına ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2(3), 29-52.
  • Şahin, M. (2009). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze Türkiye’de Hayat Bilgisi dersi programlarının gelişimi. Journal of International Social Research, 2(8), 402-410.
  • Tay, B., & Baş, M. (2016). 2009 ve 2015 yılı hayat bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 341-374.
  • Tural, A., Şahan, G., Işık, A. D., Özdemir, S., Uysal, H., & Yılmaz, O. (2017). Türkiye ve Almanya'daki hayat bilgisi ders kitaplarının resim-metin ilişkileri ve kullanımları bakımından karşılaştırılması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 770-782.
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı eğitim, dünya ülkelerinden örneklerle. Adana: Baki Kitabevi.
  • Pamuk, İ., & Pamuk, A. (2016). Almanya’da sachunterricht ve Türkiye’de hayat bilgisi ders kitaplarında okulda demokrasi uygulamalarına örnek olarak sınıf başkanı seçimi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(2), 67-83.
  • Uygun, S., Ergen, G., & Öztürk, İ. H. (2011). Türkiye, Almanya ve Fransa'da öğretmen eğitimi programlarında uygulama eğitiminin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 10(2), 389-405.
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim bilimi. Ankara: Eylül Kitabevi.
  • Weber, B. (2003). Economic education in Germany. Journal of Social Science Education, 1(2), 1-16.

Türkiye ve Almanya-Hamburg Hayat Bilgisi Dersinin Karşılaştırılması: Genel Bir Bakış

Year 2018, , 117 - 134, 29.01.2018
https://doi.org/10.30831/akukeg.380762

Abstract

Bu araştırmanın amacı; Türkiye ve Almanya-Hamburg eyaletinde okutulmakta
olan Hayat Bilgisi dersinin güncel programlarını karşılaştırarak benzerlik ve
farklılıklarını ortaya koymaktır. Birçok ülkede Sosyal Bilgiler olarak
adlandırılan Hayat Bilgisi dersinin her iki ülkede de benzer yapıda bir ders
olması açısından Almanya-Hamburg seçilmiştir. Araştırmada nitel araştırma
modellerinden tarama modeli, karşılaştırmalı eğitim yaklaşımlarından “yatay
yaklaşım” ve “tanımlayıcı yaklaşım” kullanılmıştır.  Elde edilen verilerle öncelikle her iki
ülkede, okula başlama yaşı ve zorunlu eğitim yapısı, eğitim yönetimi ve
finansmanları, okul seçimi, kıyafet ve eğitim desteği, ilkokulun amaçları,
okutulan dersler, ölçme ve değerlendirme arasındaki benzerlik ve farklılıklar belirlenmiştir.
Daha sonra her iki ülkenin Hayat Bilgisi güncel programlarının kabul tarihi,
ders içeriği, amaç/vizyonu, kazandırılması öngörülen beceriler ve ölçme
değerlendirme yaklaşımları karşılaştırılmıştır. Bulgular ışığında her iki
ülkede de ilkokul basamağına başlama yaşı, zorunlu eğitim yapısı, okul seçimi
ve kıyafet yönetmeliği konusunda benzer, eğitim yönetimi ve finansman açısından
farklı uygulamalar yapıldığı söylenebilir. Hayat Bilgisi dersinin yapısı
incelendiğinde ise haftalık ders saati, dersin amaçları, kazandırmayı
hedeflediği beceriler ve ölçme değerlendirme açısından benzer ve farklı yönler
bulunduğu belirlenmiştir. 

References

  • Aykaç, N. (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Sinop ili örneği). Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 113-126.
  • Bal, B., & Başar, E. (2014). Finlandiya, Almanya, Singapur ve Türkiye’nin eğitim sistemleri açısından kademeler arası geçiş sistemlerinin karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Makale Bilgi Sistemi, No: 18776, 1-24.
  • Başar, E. (2004). Milli Eğitim bakanlarının eğitim faaliyetleri (1920-1960). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Beutner, B., & Medvedev, A. (2013). Hamburg’da okulu anlamak: Göçmen veliler için başvuru kitapçığı. Erişim Tarihi: 05.03.2016 http://www.hamburg.de/contentblob/3989124/f01de53bb7682a99f365e2810b07d9f9/data/elternratgeber-tuerkisch-29-5-.pdf;jsessionid=027153D615F23098A8FB4CA435046F83.liveWorker2
  • Bildungsplan Grundschule Sachunterricht (2011). Erişim Tarihi: 05.02.2016. http://www.hamburg.de/contentblob/2481914/25c3a10b03cc2be4003d7b6f9c436787/data/sachunterricht-gs.pdf;jsessionid=7E11EB078F83CFF6BC5F36722FC11C79.liveWorker2
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • European Centre for the Development of Vocational Training (CEDEFOB). (2011). Evaluation for improving student outcomes: messages for quality assurance policies. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
  • Çeltikci, O. (2013). Türkiye Azerbaycan eğitim sistemlerinin karşılaştırılması üzerine bir inceleme. Bilim ve Kültür Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, 1(2), 40-57.
  • Deringil, S. (2007). İktidarın sembolleri ve ideoloji: II. Abdülhamid dönemi (1876-1909). (G.Ç. Güven, Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hamburg Eğitim Ataşeliği (2013). Hamburg ve Schleswig eğitim sistemi. Erişim Tarihi: 05.02.2016. http://hamburg.meb.gov.tr/www/hamburg-ve-schleswig-egitim-sistemi/icerik/7
  • İkizer, İ. (2004). Almanya, Fransa ve Polonya’nın eğitim sistemlerine genel bir bakış. Üniversite ve Toplum Dergisi, 4(3), 8-24.
  • Kantos, Z. E. (2013). Federal Almanya Cumhuriyeti eğitim sistemi. A. Balcı (Ed.), Karşılaştırmalı eğitim sistemleri (ss. 49- 68). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karabacak, K., & Öztunç, M. (2014). Öğrenci karnelerinin aile görüşmeleri ile dağıtılması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(7), 287-300.
  • Kasapçopur, A. (2007). Avrupa Birliği ülkelerinde eğitim denetimi. MEB: Teftiş Kurulu Başkanlığı.
  • Kocaoluk, F., & Kocaoluk, M. (1998). İlköğretim okulu programı. İstanbul: Kocaoluk Yayınevi.
  • Kodaman, B. (1991). Abdülhamid devri eğitim sistemi. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • MEB (2009). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurumu.
  • MEB (2012). 12 yıl zorunlu eğitim sorular ve cevaplar. Erişim Tarihi: 05.03.2016 http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2012/12Yil_Soru_Cevaplar.pdf
  • MEB (2015). İlköğretim kurumları (ilkokul ve ortaokul) haftalık ders çizelgesi. Erişim Tarihi: 06.03.2016 http://ikgm.meb.gov.tr/upload/TTK%C3%A7izelge.pdf.
  • MEB (2015). İlkokul hayat bilgisi dersi (1, 2 ve 3. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurumu.
  • Özmen, F., & Yasan, T. (2007). Türk eğitim sisteminde denetim ve avrupa birliği ülkeleri ile karşılaştırılması. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmalar Dergisi, 6(1), 204-210.
  • Reinhoffer, B. (2000). Heimatkunde und sachunterricht im anfangsunterricht. Entwicklungen, stellenwert, tendenzen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
  • Resmi Gazete (1973). Milli Eğitim Bakanlığı 1739 sayılı temel eğitim kanunu. No: 14574.
  • Resmi Gazete (2014). Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumlari yönetmeliği. No: 29072.
  • Sağlam, H. İ. (2015). Toplum, birey ve doğaya bütüncül bakış: Hayat bilgisi. M. Gültekin (Ed.), Hayat bilgisi öğretimi (ss. 1-14). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Sincar, M., & Özbek, M. (2011). Adrese dayalı nüfus kayıt sisteminin öğrenci kayıtlarında esas alınmasına ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2(3), 29-52.
  • Şahin, M. (2009). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze Türkiye’de Hayat Bilgisi dersi programlarının gelişimi. Journal of International Social Research, 2(8), 402-410.
  • Tay, B., & Baş, M. (2016). 2009 ve 2015 yılı hayat bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 341-374.
  • Tural, A., Şahan, G., Işık, A. D., Özdemir, S., Uysal, H., & Yılmaz, O. (2017). Türkiye ve Almanya'daki hayat bilgisi ders kitaplarının resim-metin ilişkileri ve kullanımları bakımından karşılaştırılması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 770-782.
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı eğitim, dünya ülkelerinden örneklerle. Adana: Baki Kitabevi.
  • Pamuk, İ., & Pamuk, A. (2016). Almanya’da sachunterricht ve Türkiye’de hayat bilgisi ders kitaplarında okulda demokrasi uygulamalarına örnek olarak sınıf başkanı seçimi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(2), 67-83.
  • Uygun, S., Ergen, G., & Öztürk, İ. H. (2011). Türkiye, Almanya ve Fransa'da öğretmen eğitimi programlarında uygulama eğitiminin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 10(2), 389-405.
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim bilimi. Ankara: Eylül Kitabevi.
  • Weber, B. (2003). Economic education in Germany. Journal of Social Science Education, 1(2), 1-16.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Zeliha Nurdan Baysal

Özlem Tezcan This is me

Kamil Ersin Araç

Publication Date January 29, 2018
Submission Date December 8, 2016
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Baysal, Z. N., Tezcan, Ö., & Araç, K. E. (2018). Türkiye ve Almanya-Hamburg Hayat Bilgisi Dersinin Karşılaştırılması: Genel Bir Bakış. Journal of Theoretical Educational Science, 11(1), 117-134. https://doi.org/10.30831/akukeg.380762