Ortaokul öğretmenlerinin
“müdür” kavramına ilişkin sahip oldukları algıları metaforlar yoluyla ortaya
çıkarmayı amaçlayan tarama modelindeki bu araştırmada, nitel araştırma
desenlerinden biri olan olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017 Eğitim-Öğretim
yılında maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla Siirt merkez 16 ortaokulunda
görev yapan ve gönüllü olarak çalışmaya katılan 210 öğretmenden oluşmaktadır.
Araştırmanın verileri “Okul müdürü…………… gibidir; çünkü…………….” ifadesinin yer
aldığı yarı yapılandırılmış bir form aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma
verilerinin değerlendirilmesinde “içerik
analizi” tekniği kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda öğretmenlerin okul müdürlerine yönelik 96 metafor ürettiği
belirlenmiştir. Bu metaforlar, farklı temalar altında 11 kategoride
toplanmıştır. Buna göre öğretmenler okul müdürlerini ağırlıklı olarak “Yol Gösterici ve
Lider Biri Olarak” algılamaktadır.
Bunun yanı sıra en az metafor ve en az öğretmen katılımın olduğu kategorinin
ise “Bilginin
Depolayıcısı Olarak Okul Müdürü” kategorisi olduğu saptanmıştır. Diğer taraftan
öğretmenlerin okul müdürlerine ilişkin ürettikleri metaforların oldukça fazla olduğu
bulgulanmıştır. Araştırmanın geneli itibariyle öğretmenlerin okul müdürlerine
ilişkin metaforlarının olumlu olduğu sonucuna varılmıştır.
In this research which was
carried out in screening model to find out the perceptions of the secondary
school teachers, concerning the concept of “principal” through metaphors,
phenomenology, one of the qualitative research designs was utilized. Research
group is composed of 210 voluntary teachers working in 16 secondary schools in
the central district of Siirt in 2016-2017 school year, through maximum
variation sampling method. Research data was collected through a
semi-structured form consisting statements such as “School principal is as …,
because …”. In the evaluation of research data, “content analysis” method was
utilized. As a result of the research, it was determined that teachers use 96
metaphors in relation to school principals, which were categorized under 11
different themes. Accordingly, teachers mostly perceive school principals as “a
guiding and leading person”. However, the category with the least metaphors and
the least participation is the category: “School Principal as the person
storing information”. Moreover, it was found out that teachers have a high
level of metaphors of school principals. In the research, it was generally
concluded that teachers have a positive metaphors of school principals.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | February 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |