The aim of this study is to compare simulatively administration of Motor Vehicle Driving Trainees
Exam Test as computerized adaptive test [CAT] with paper-pencil test method. This study is conducted by using
basic research model. Research population consists of the candidates that attended B type certificate exam at October
23rd, 2010 and February 12nd, 2011, and research sample consists of 5000 candidates being chosen randomly among
those candidates. Data analysis is done via XCalibre 4.2 and CATSim programs. It is found in the study that 50 items
are applied to candidates in Motor Vehicle Driving Trainees paper-pencil test while minimum 27, maximum 50 and
mean 32.52 items are applied simulative computerized adaptive Motor Vehicle Driving Trainees Exam test. When it
is considered that in paper-pencil test each candidate encounters 50 items, it is found that candidates encounter less
item at the rate of 34.96% in simulative computerized adaptive Motor Vehicle Driving Trainees Exam test in
compare with paper –pencil test application. Theta levels being estimated in Motor Vehicle Driving Trainees Exam
Test between CAT and paper-pencil test is r=.94, p<01. This shows that these applications estimate similar theta
levels.
Motorlu Taşıt Sürücü Kursiyerleri Sınavı’nın Bilgisayar Ortamında Bireye Uyarlanmış Test uygulaması ile kâğıt
kalem test yönteminin simülatif olarak karşılaştırılmasının amaçlandığı bu çalışma temel araştırma modelindedir.
Araştırmanın evrenini 23.10.2010 ve 12.02.2011 tarihlerinde yapılan B sertifika türü sürücü sınavına katılan adaylar;
örneklemini ise bu adaylar arasından tesadüfi olarak seçilen 5000’er aday oluşturmaktadır. Verilerin analizinde
XCalibre 4.2 ve CATSim programlarından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, Motorlu Taşıt Sürücü Kursiyerleri
Sınavı kağıt kalem testinde adaylara 50 madde uygulanmakta iken, simülatif Bilgisayar Ortamında Bireye
Uyarlanmış Test uygulaması sonucunda adaylara minimum 27, maksimum 50 ve ortalama 32.52 madde
uygulanmıştır. Dolayısıyla yetenek kestirimi için, simülatif BOBUT uygulamasında adaylara uygulanan ortalama
madde sayısı bakımından, Motorlu Taşıt Sürücü Kursiyerleri Sınavı kâğıt kalem testindeki madde sayısına göre
%34.96 oranında ekonomiklik sağlanmıştır. Motorlu Taşıt Sürücü Kursiyerleri Sınavı’nın simülatif Bilgisayar
Ortamında Bireye Uyarlanmış Test uygulaması ile kağıt kalem testi uygulamasından elde edilen yetenek düzeyleri
arasında (r=.94, p<.01) elde edilmesi uygulamaların benzer yetenek kestiriminde bulunduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 6, 2018 |
Submission Date | February 23, 2015 |
Published in Issue | Year 2018 |