The purpose of this study was to determine the
opinions of teacher candidates on programming education. In this context, the
opinions of the participants about the programming languages they had learned
(C/C#, Arduino, Scratch), which methods they prefer to learn and the problems
they had experienced in the process have been tried to be determined. The
participants included in this study were composed of 25 sophomore teacher
candidates who were studying at the department of Computer Education and
Instructional Technologies. 16 participants were female and nine were male.
Descriptive method is used in study. The opinions of teacher candidates were
collected via questionnaire. According to the results, teacher candidates have
a positive view of all platforms. However, it has been determined that the
opinions about C and Arduino platforms differ according to gender that female
teacher candidates find these languages more difficult. Teacher candidates want
to learn the programing in guidance of the instructor. When the problems faced
by teacher candidates in learning programming are examined, it is seen that the
problems are more in Arduino project group.
Bu çalışma ile öğretmen adaylarının programlama
eğitimine yönelik görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Buna göre
katılımcıların öğrendikleri programlama dillerine yönelik görüşleri (C/C#,
Arduino, Scratch platformları), bu dilleri hangi yöntemler ile öğrenmeyi tercih
ettikleri ve süreçte yaşadıkları sorunlar belirlenmiştir. Çalışmanın
katılımcıları, Eğitim Fakültesinde öğrenim gören Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Eğitimi Bölümü (BÖTE) 2. sınıf öğretmen adaylarından (n=25) oluşmaktadır. Katılımcıların 16’sı
kadın dokuzu erkektir. Çalışmada öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesi
amaçlandığından durumu betimlemeye yönelik betimsel analiz yöntemi
kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının görüşleri araştırmacılar tarafından
hazırlanan anket aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre öğretmen
adayları tüm platformlara yönelik olumlu bir görüş içerisindedir. Ancak C ve
Arduino’ya yönelik görüşlerin cinsiyete göre farklılık gösterdiği, kadın
öğretmen adaylarının bu dilleri daha zor buldukları belirlenmiştir. Bununla
birlikte öğretmen adayları programlama eğitimini öğreticinin yol
göstericiliğinde öğrenmek istemektedir. Öğretmen adaylarının programlama
öğrenirken yaşadıkları sorunlar incelendiğinde yaşanan problemlerin Arduino ile
proje üreten grupta daha fazla olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Submission Date | March 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |