The aim of this study is to investigate the definitions of university students related to the interactions among chemical species. Also, the effect of Inquiry Based Learning on those definitions has been searched in the study context. The study group consisted of first year Science Teaching (f=51) and Biology Teaching (f=21) students studying in one of the governmental universities in the west part of Turkey. A qualitative approach was utilized in the study. The students were requested to make definitions of nine concepts related to chemical interactions (chemical bond, ionic bond, dipole-dipole inreactions, covalent bond, hydrogen bond, ion-dipole interactions, metallic bond, Van der Waals interactions and induced dipole interactions). Data were collected in the form of pre and post tests and analyzed under four categories such as full correct, partially correct, incorrect and no response. As a result, it was identified that the definitions provided by the participants mostly improved due to teaching. Besides, several definitions (Van der Waals interactions, induced dipole interactions, dipole-dipole interactions) obtained from Biology Teaching students stayed in a restricted level despite teaching process. The study highlighted several points that should be considered by the chemistry educators during teaching as well as representing students' conceptions related to chemical interactions. Based on the study findings, it is recommended to utilize technological support such as animations during teaching of abstract concepts which students find difficult to understand.
Bu çalışmanın
amacı, üniversites öğrencilerinin kimyasal türler arası etkileşimler ile ilgili
yaptıkları tanımların incelenmesidir. Ayrıca, çalışma
kapsamında Sorgulamaya Dayalı Öğrenmenin bu tanımlar üzerindeki etkisi
araştırılmıştır. Çalışma grubu, Türkiye’nin batısında bulunan
bir devlet üniversitenin eğitim fakültesinin birinci sınıfında öğrenim görmekte
olan Fen Bilgisi Öğretmenliği (f=51) ve Biyoloji Öğretmenliği (f=21) programı
öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışmada nitel yaklaşımlardan yararlanılmıştır.
Öğrencilerden çalışma kapsamında kimyasal etkileşimler ile ilgili dokuz kavramı
(kimyasal bağ, iyonik bağ, dipol–dipol etkileşimleri, kovalent bağ, hidrojen
bağı, iyon–dipol etkileşimleri, metalik bağ, van der waals bağları ve
indüklenmiş dipol etkileşimleri) tanımlamaları istenmiştir. Veriler, ön
test–son test şeklinde toplanmış olup tam doğru, kısmen doğru, yanlış ve
cevapsız olmak üzere dört kategori altında analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda
çok büyük oranda öğrencilerin yaptıkları tanımların öğretim sonucunda
iyileştiği tespit edilmiştir. Bunun yanında Biyoloji Öğretmenliği programından
elde edilen bazı tanımların düzeyinin (van der Waals bağları, indüklenmiş
dipol, dipol-dipol etkileşimleri) yapılan öğretime rağmen daha düşük olduğunu
göstermektedir. Çalışma sonuçları, kimya eğitimcilerine kimyasal türler arası
etkileşimler konusuyla ilgili öğrencilerin kavramaları hakkında bilgi vererek
bu kapsamda dikkat edilmesi gereken kavramları ortaya koymaktadır. Çalışma
sonuçlarına dayanılarak öğrencilerin anlamakta zorlandığı soyut kavramlarda
animasyon gibi teknoloji desteğinden faydalanılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | May 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |