Research Article
BibTex RIS Cite

Lisansüstü Tezlerde Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimi Uygulamaları: Meta-sentez Çalışması

Year 2019, , 656 - 677, 30.04.2019
https://doi.org/10.30831/akukeg.433539

Abstract

Bu çalışmanın amacı bilgisayar
destekli matematik öğretimi ile ilgili yapılmış tezlerin sistematik bir
incelemesini yapmak yapılan bu araştırmalar üzerine bir tematik içerik analizi
(meta-sentez) gerçekleştirmektir. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye'de 1993 ve
2016 yılları arasında tamamlanan toplam 64 tez içerik analizi sürecine dâhil
edilmiştir. Tezler, yayın yılı, tür, üniversite, enstitü ve kullanılan
bilgisayar uygulamaları gibi değişkenlere göre incelenmiştir. Meta-analizine
ait sonuçlar, frekans ve yüzde oranları içeren tablolarla sunulmuştur.
Araştırma sonucunda, tezlerin çoğunluğunun 2008 yılından sonra yazıldığı ve
eğitim bilimleri enstitülerinde yüksek lisans tezi olarak sunulduğu
görülmüştür. Ayrıca öğretici yazılımlar, bilgisayar cebir sistemlerinin ve
dinamik matematik yazılımlarının en sık kullanılan bilgisayar destekli
matematik öğretimi uygulamaları olduğu görülmektedir. Araştırmadan elde edilen
sonuçların, gelecekte yeni araştırmalar için Türkiye'deki matematik eğitimcileri
ve araştırmacılar için bir rehberlik sağlayacağı umulmaktadır. Elde edilen bu
sonuçlara göre, matematik eğitimcileri ve araştırmacılar için bazı önerilerde
bulunulmuştur. Araştırma eğilimlerinin izlenmesi ve gözden geçirilmesine
yönelik benzer içerik analizi çalışmalarının Türkiye'de her beş yılda bir
tekrarlanması özellikle önerilmektedir.

References

  • Açıkgül, K. ve Aslaner, R. (2014). Bilgisayar destekli öğretim ve matematik öğretmen adayları: Bir literatür incelemesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitü Dergisi, 1(1), 41-51.
  • Ada, T. ve Kurtuluş, A. (2008). Öklidyen Olmayan Geometrinin Öğretiminde Bir Araç Olarak Sımcıty Oyununun Kullanımı. VIII. International Educational Technology Conference. 6-9 May, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Akbulut, Ö. E. ve Karakuş, F. (2008). Öğretim amaçlı geliştirilen bir web sitesi hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. VIII. International Educational Technology Conference. 6-9 May, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Baki, A. (2002). Öğrenen ve öğretenler için bilgisayar destekli matematik. İstanbul: Ceren Yayınları.
  • Baki, A. & Güveli E. (2008). Evaluation of a web based mathematics teaching material on the subject of functions. Computers & Education, 51, 854–863
  • Baki, A., Kösa, T. & Güven, B. (2011). A Comparative study of the effects of dynamic geometry software and physical manipulatives on pre-service mathematics teachers’ spatial visualization skills. British Journal of Educational Technology, 42(2), 291-310.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. DOI: 10.15390/EB.2014.3412.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2015). İçerik analizi editörlerinden. Eğitim ve Bilim, 40(178), i-ii.
  • Çiltaş, A. (2012). 2005-2010 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye’de yapılan yüksek lisans ve doktora tez çalışmalarının içerik analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 211-228.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de Matematik Eğitimi Araştırmaları: Bir İçerik Analizi Çalışması. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 565-580.
  • Demir, S. ve Başol, G. (2014). Bilgisayar destekli matematik öğretiminin (BDMÖ) akademik başarıya etkisi: Bir metaanaliz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14(5), 2013-2035.
  • Dost, Ş., Sağlam, Y. ve Uğur, A.A. (2011). Üniversitede matematik öğretiminde bilgisayar cebiri sistemlerinin kullanımı: Bir öğretim deneyi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 140-151.
  • Engin, A. O., Tösten, R. ve Kaya, M. D. (2010). Bilgisayar destekli eğitim. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(5), 69-80
  • Ergün, M. (1998). İnternet destekli eğitim. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 1-10.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varısoğlu, B., Akcay, A., Bayrak, N., Baran, M., ve Sözbilir, M. (2012). Trends in educational research in Turkey: A content analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 443-460.
  • Hyman, R. A. (1982). Charles Babbage: Pioneer of the Computer. Princeton: Princeton University Press.
  • Kutluca, T., Hacıömeroğlu, G. ve Gündüz, S. (2016). Türkiye’de bilgisayar destekli matematik öğretimini temel alan çalışmaların değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1253-1272.
  • Özçep, F., Karabulut, S., Alpaslan, N., Makaroğlu, Ö., Özçep, T. ve Çağlak, F. (2003). Mühendislik felsefesi ve tarihsel gelişimi. Mühendislik Bilimleri Genç Araştırmacılar I. Kongresi, Bildiriler Kitabı. Sayfa: 649-657, 17-20 Şubat 2003, İstanbul.
  • Singh, A. & Singh, S. (2016). A Comparative Study of Early V/S Modern Computers. International Journal of Advanced Research in Computer Science, 7(6), 180-184.
  • Tatar, E. ve Tatar, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araştırmalarının analizi II: Anahtar Kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 89–103.
  • TDK. (2018). Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&view=gts
  • Tseng, Y.H., Chang, C.Y., Tutwiler, M.S., Lin, M.C., & Barufaldi, J.P. (2012). Scientometric analysis of the effectiveness of Taiwan’s educational research projects. Scientometrics, 95(3), 1141-1166. DOI 10.1007/s11192-013-0966-z.
  • TÜİK. (2017). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. Erişim adresi: http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028
  • Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Research and Trends in Mathematics Education: 2000 to 2006. Elementary Education Online, 7(3), 614-626.

Computer Assisted Mathematics Teaching in Dissertations: A Meta-Synthesis Study

Year 2019, , 656 - 677, 30.04.2019
https://doi.org/10.30831/akukeg.433539

Abstract

The objective of this study is to provide a systematic review of theses and dissertations about computer assisted mathematics teaching and to present a meta-synthesis review of these studies. For the objective of this research study, a total of 64 theses and dissertations completed in Turkey between 1993 and 2016 were included in the systematic review process. Theses and dissertations were examined based on some variables: year of publication, type, university, institution and used computer programs. The results of the systematic review were presented by tables including frequencies and percentages. As a result of the study, it was found that majority of researches were presented after the year 2008 and as master thesis at educational science graduate school. In addition, computer software for teaching mathematics, computer algebra systems (CAS) and dynamic mathematics software (DMS) were used most commonly as a computer assisted teaching application. It is hoped that the results of the study will provide a guidance for mathematics educators, and researchers for new researches in the future. According to these obtained results, some recommendations were made for mathematics educators, and researchers. It is also especially recommended that a similar study be repeated in every five years in Turkey in order to monitor and review the research trends.

References

  • Açıkgül, K. ve Aslaner, R. (2014). Bilgisayar destekli öğretim ve matematik öğretmen adayları: Bir literatür incelemesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitü Dergisi, 1(1), 41-51.
  • Ada, T. ve Kurtuluş, A. (2008). Öklidyen Olmayan Geometrinin Öğretiminde Bir Araç Olarak Sımcıty Oyununun Kullanımı. VIII. International Educational Technology Conference. 6-9 May, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Akbulut, Ö. E. ve Karakuş, F. (2008). Öğretim amaçlı geliştirilen bir web sitesi hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. VIII. International Educational Technology Conference. 6-9 May, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Baki, A. (2002). Öğrenen ve öğretenler için bilgisayar destekli matematik. İstanbul: Ceren Yayınları.
  • Baki, A. & Güveli E. (2008). Evaluation of a web based mathematics teaching material on the subject of functions. Computers & Education, 51, 854–863
  • Baki, A., Kösa, T. & Güven, B. (2011). A Comparative study of the effects of dynamic geometry software and physical manipulatives on pre-service mathematics teachers’ spatial visualization skills. British Journal of Educational Technology, 42(2), 291-310.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. DOI: 10.15390/EB.2014.3412.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2015). İçerik analizi editörlerinden. Eğitim ve Bilim, 40(178), i-ii.
  • Çiltaş, A. (2012). 2005-2010 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye’de yapılan yüksek lisans ve doktora tez çalışmalarının içerik analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 211-228.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de Matematik Eğitimi Araştırmaları: Bir İçerik Analizi Çalışması. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 565-580.
  • Demir, S. ve Başol, G. (2014). Bilgisayar destekli matematik öğretiminin (BDMÖ) akademik başarıya etkisi: Bir metaanaliz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14(5), 2013-2035.
  • Dost, Ş., Sağlam, Y. ve Uğur, A.A. (2011). Üniversitede matematik öğretiminde bilgisayar cebiri sistemlerinin kullanımı: Bir öğretim deneyi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 140-151.
  • Engin, A. O., Tösten, R. ve Kaya, M. D. (2010). Bilgisayar destekli eğitim. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(5), 69-80
  • Ergün, M. (1998). İnternet destekli eğitim. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 1-10.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varısoğlu, B., Akcay, A., Bayrak, N., Baran, M., ve Sözbilir, M. (2012). Trends in educational research in Turkey: A content analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 443-460.
  • Hyman, R. A. (1982). Charles Babbage: Pioneer of the Computer. Princeton: Princeton University Press.
  • Kutluca, T., Hacıömeroğlu, G. ve Gündüz, S. (2016). Türkiye’de bilgisayar destekli matematik öğretimini temel alan çalışmaların değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(6), 1253-1272.
  • Özçep, F., Karabulut, S., Alpaslan, N., Makaroğlu, Ö., Özçep, T. ve Çağlak, F. (2003). Mühendislik felsefesi ve tarihsel gelişimi. Mühendislik Bilimleri Genç Araştırmacılar I. Kongresi, Bildiriler Kitabı. Sayfa: 649-657, 17-20 Şubat 2003, İstanbul.
  • Singh, A. & Singh, S. (2016). A Comparative Study of Early V/S Modern Computers. International Journal of Advanced Research in Computer Science, 7(6), 180-184.
  • Tatar, E. ve Tatar, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araştırmalarının analizi II: Anahtar Kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 89–103.
  • TDK. (2018). Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&view=gts
  • Tseng, Y.H., Chang, C.Y., Tutwiler, M.S., Lin, M.C., & Barufaldi, J.P. (2012). Scientometric analysis of the effectiveness of Taiwan’s educational research projects. Scientometrics, 95(3), 1141-1166. DOI 10.1007/s11192-013-0966-z.
  • TÜİK. (2017). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. Erişim adresi: http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028
  • Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Research and Trends in Mathematics Education: 2000 to 2006. Elementary Education Online, 7(3), 614-626.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Mesut Tabuk

Publication Date April 30, 2019
Submission Date June 13, 2018
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Tabuk, M. (2019). Lisansüstü Tezlerde Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimi Uygulamaları: Meta-sentez Çalışması. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 656-677. https://doi.org/10.30831/akukeg.433539

Cited By












A Thematic Analysis of the Theses about Problem Posing in Turkish Context
International e-Journal of Educational Studies
Mehmet Ertürk GEÇİCİ
https://doi.org/10.31458/iejes.606783