In
this research, "Spatial Regulation Satisfaction Scale on Schools: Validity
and Reliability Study" was defined as a research topic in order to develop
a scale with validity and reliability studies aiming to determine teachers'
satisfaction levels for spatial arrangements in schools. The research is in the
quantitative general screening model. In the academic year 2017-2018, 368
teachers selected by simple simple sampling from the class consisting of
teachers working in secondary schools and high schools in
Istanbul-Europe-Europe constitute the sample group. In line with the aim of the
research, a pool of substances consisting of 104 items was formed in line with
the stages of scale development. A 47-item draft scale was drawn up in the
direction of expert and teacher opinions. 401
teachers were applied to the draft scale and 368 scales were evaluated.
Explanatory and confirmatory factor analysis studies were carried out within
the validity study of the scale and the consistency within the reliability was
analyzed. As a result of the tests of Kaiser-Meyer-Olkin (KMO = .923) and
Bartlett's (Bartletts Test of Sphericity = 4178.148), the data were found
suitable for AFA. It was determined that the scale consists of 23 items in 4
factors and 59.59% of the total variance of 23 items. As a result of the
confirmatory factor analysis, it was observed that the compliance values of
the scale were "acceptable" and "perfect" and the 4
factorial structure was confirmed. The Cronbach-Alpha reliability coefficient
of the scale was .93. A significant relationship was found as a result of
item-total and item-remaining correlation analysis. The item discrimination
between the factors was found to be significant (p <.001) as a result of 27%
lower and upper group independent t test. As a result of the research,
"Spatial Regulation Satisfaction Scale" was determined as a
result of analyzes that teachers were a valid and reliable measurement tool
that would reveal the satisfaction perceptions about the regulations made at
the schools.
Madde-toplam ve madde-kalan korelasyon analizi
sonucunda anlamlı ilişki bulunmuştur. %27’lik alt ve üst grup bağımsız t testi
sonucunda faktörler arası madde ayırt ediciliği (p<.001) anlamlı bulunmuştur.
Araştırmanın sonucunda “Mekansal Düzenleme Memnuniyet Ölçeği” öğretmenlerin
okullarda yapılan düzenlemelere ilişkin memnuniyet algılarını ortaya koyacak
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu analizler sonucunda belirlenmiştir.
Kaiser-Meyer-Olkin
(KMO=.923) ve Bartlett’s (Bartletts Test of Sphericity= 4178.148) testleri
sonucunda verilerin AFA için uygun bulunmuştur. Ölçeğin 4 faktörde toplam 23
maddeden oluştuğu, 23 maddenin toplam varyansın %59.586’unu açıkladığı tespit
edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin uyum değerleri “kabul
edilebilir” ve “mükemmel” ölçüsünde olduğu görülmüş ve 4 faktörlü yapısı
doğrulanmıştır. Ölçeğin Cronbach-Alpha güvenirlik katsayısı ise .93 olarak
temsil edilmiştir. Bu araştırmada okullardaki mekansal düzenlemelere
yönelik öğretmenlerin memnuniyet düzeylerini belirlemeyi hedefleyen geçerlilik
ve güvenirlik çalışmaları yapılmış bir ölçek geliştirmek amacıyla “Okullarda Mekansal Düzenleme Memnuniyet
Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması” araştırma konusu olarak
belirlenmiştir. Araştırma nicel genel tarama modelindedir. 2017-2018
eğitim-öğretim yılında İstanbul İli Avrupa yakasında ortaokul ve liselerde
görev yapan öğretmenlerden oluşan evrenden basit seçkisiz örnekleme ile seçilen
368 öğretmen örneklem grubunu oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda
ölçek geliştirme basamakları doğrultusunda 104 maddeden oluşan madde havuzu oluşturulmuştur.
Alınan uzman ve öğretmen görüşleri doğrultusunda 47 maddelik taslak ölçek
oluşturulmuştur. 401 öğretmene taslak ölçek uygulanmış 368 ölçek
değerlendirmeye alınmıştır. Ölçeğin geçerlilik çalışması kapsamında açımlayıcı
ve doğrulayıcı faktör analizi çalışmaları yapılmış, güvenirliliği içi
tutarlılığı analiz edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | July 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |