For successful
learning, meeting the expectations of teachers and language learners is
indispensable. Teachers should be aware of what learners think and feel about what
and how they desire to learn. Taking this into consideration, this study
attempts to identify the preferences and expectations of adult EFL learners as
to error correction. The research was carried out with 9 English teachers and
150 university students studying English at preparatory classes of a Turkish
state university. Data were collected through observation, interviews with
teachers and learners as well as a questionnaire that was conducted to both
teachers and learners. The data has been analysed to identify which strategies
the students perceived to be the most effective. Although it is hard to
generalize this study into a larger context due to the number of the students
involved, the findings provide valuable information for a better understanding
of learners’ preferences for error correction. The paper indicates that
differences arise exclusively on the issues such as the necessity, frequency,
deliverance and effectiveness of error correction at different proficiency
levels and classrooms. The findings show that although teachers and students
agree on some strategies such as immediate feedback on recurring oral and
written errors, they tend to be incongruous about a more frequent and immediate
corrective response from the teacher as well as the learners’ role and
responsibilities in correcting themselves and their peers. It is concluded that
there is evident divergence of attitudes among teachers and students on how
teaching practices should be tailored to meet students’ needs and preferences.
In this context, the identification and moderation of different expectations
will practically benefit both sides, reinforcing classroom teaching and
learning.
Başarılı
bir öğrenme için, öğretmenlerin ve dil öğrenenlerin beklentilerini karşılamak
vazgeçilmezdir. Öğretmenler, öğrencilerin neyi ve nasıl öğrenmek istedikleri
hakkında ne düşündüklerini ve ne hissettiklerini bilmelidirler. Bunu dikkate
alarak, bu çalışma yetişkin EFL öğrencilerinin hata düzeltme konusundaki
tercihlerini ve beklentilerini belirlemeye çalışır. Araştırma, 9 İngilizce
öğretmeni ve bir Türk devlet üniversitesinin, hazırlık sınıflarında İngilizce
okuyan 150 üniversite öğrencisiyle gerçekleştirildi. Veriler gözlem yoluyla
toplanmış, öğretmenler ve öğrencilerle yapılan görüşmelerin yanı sıra hem
öğretmenlere hem de öğrencilere yönelik bir anket yapılmıştır. Veriler,
öğrencilerin hangi hata düzeltme stratejilerini en etkili bulduklarını belirlemek
için analiz edilmiştir. Bu çalışmayı, katılan öğrenci sayısı nedeniyle daha
geniş bir bağlamda genelleştirmek zor olsa da, bulgular, öğrencilerin hata
düzeltme tercihlerinin daha iyi anlaşılması için değerli bilgiler sağlar. Bu
makale, farklılıkların yalnızca farklı yeterlilik seviyelerinde ve sınıflarda
gerekliliği, sıklığı, uygulanması ve hata düzeltmenin etkinliliği gibi
konularda ortaya çıktığını göstermektedir. Bulgular, öğretmen ve öğrencilerin,
tekrarlanan sözlü ve yazılı hatalara ilişkin anında geri bildirim gibi bazı
stratejiler üzerinde hemfikir olmalarına rağmen, öğretmenlerin daha sık ve
yanlışları derhal düzeltmelerinin yanı sıra, öğrencilerin kendileri ve
akranlarını düzeltmedeki rolleri ve sorumlulukları konusunda uyuşmazlıklar
olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin ihtiyaçlarını ve tercihlerini karşılamak
için uygulamaların öğrencilere nasıl uyarlanması gerektiği konusunda, öğretmen
ve öğrenciler arasında belirgin bir farklılığının olduğu sonucuna varılmıştır.
Bu bağlamda, farklı beklentilerin tanımlanması ve ölçülmesi sınıftaki öğretme
ve öğrenme faaliyetlerini güçlendirerek, pratik olarak her iki tarafa da fayda
sağlayacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 9, 2020 |
Submission Date | March 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |