The aim of this study is to examine studies conducted within the Movement to Increase Opportunities and Technology (FATIH) project in order to reveal the current position of the project and to determine further research gaps. A method based on thematic content analysis was used for the study. Academic studies that have been analyzed in research were obtained from databases such as the Higher Education Council (HEC) National Thesis Center, TUBITAK ULAKBIM Social and Humanities Database, ERIC, and Google Academic. A total of 137 studies were analyzed within the scope of the study. Following the examination of the papers, the study included 54 academic-study-specific criteria which were grouped under five main themes. These themes are (1) general ideas about the FATIH project; (2) views, ideas, and suggestions for the implementation of the FATIH project; (3) studies on the equipment of the FATIH project; (4) studies on the training related to the FATIH project; and (5) studies evaluating and analyzing the FATIH project. Within the scope of the FATIH project, it was seen that several studies were done under the three. As a result of this thematic content analysis, it is stated that there is a need for new studies on teacher education, hardware infrastructure, and e-content related to the FATIH project. Furthermore, it is suggested that teacher training should be provided periodically, especially for special to each course and software aspect be used in learning and teaching activities of the project should be strengthened by further diversification.
Bu çalışmanın amacı, FATİH projesi konusunda yapılan çalışmaları inceleyerek durum değerlendirmesi yapmak, projenin günümüzde geldiği noktayı ortaya koymak ve geleceğe yönelik yapılması gereken çalışmaları belirlemektir. Çalışmada tematik içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada incelenen akademik çalışmalara Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK] Ulusal Tez Merkezi, TÜBiTAK ULAKBİM Sosyal ve Beşeri Bilimler Veri Tabanı, ERIC ve Google Akademik gibi veri tabanlarından ulaşılmıştır. Çalışma ile ilgili olarak toplam 137 çalışmaya ulaşılmıştır. Çalışmaya belirli kriterler doğrultusunda 54 akademik çalışma dahil edilmiş olup, dâhil edilen çalışmaların incelenmesi sonucunda beş ana tema oluşturulmuştur. Bu temalar; (1) FATİH projesine ilişkin genel düşünceler, (2) FATİH projesinin uygulanmasına ait görüş, düşünce ve öneriler, (3) FATİH projesi ekipmanları ile ilgili yapılan çalışmalar, (4) FATİH projesi ile ilgili olarak yapılan eğitimlere ilişkin çalışmalar, (5) FATİH projesini değerlendirme ve analiz çalışmaları olarak ifade edilmiştir. FATİH projesi kapsamında en fazla çalışmanın 3. tema altında yapıldığı görülmüştür. Bu çalışma sonucunda FATİH projesi ile ilgili olarak özellikle öğretmen eğitimi, donanım altyapısı ve e-içerik konularında etkili çalışmaların yapılmasına ihtiyaç olduğu ifade edilmiştir. Çalışma sonucunda özellikle öğretmen eğitimlerinin belli branşlara özel, belirli aralıklarla tekrar eden bir şekilde yapılması ve projenin yazılım boyutunun daha fazla çeşitlendirilerek güçlendirilmesi önerilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 9, 2020 |
Submission Date | May 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |