The purpose of this study was to
examine the opinions of teachers regarding the use of impression management
tactics. Phenomenological pattern from qualitative research patterns was used
in this study. The study group was comprised of 13 teachers working at the
secondary schools in the province of Gaziantep during the 2017-2018 academic
year. Semi-structured interview form was used in the study for data
acquisition. The data were analyzed via content analysis method. The agreement
between coders was calculated as 0.93 following the coding by two researchers.
Based on the findings obtained from the analyses, teachers use different
impression management tactics at school. The use of impression tactics among
teachers varies from person to person. Teacher opinions on the use of
impression management tactics were classified under a total of seven sub-themes
including supplication, self-promotion, ingratiation, exemplification, respect
to differences, intimidation and avoiding assignments”. The teachers also
expressed their opinions on constructing an impression that they will be
successful at a task, avoiding considerations of incompetence, giving
importance to friendly relations and being an exemplified employee by taking
part in out of work hour tasks. It was determined as a result of the study that
teachers use different tactics for generating the desired impression on others
by using different tactics subject to cases and individuals and that they put
in an effort to manage the impressions related with themselves. Teachers who
take on important roles and responsibilities with regard to adding new
knowledge, skills and values to themselves and students in the long run should
generate a positive impression on individuals around them with their attitudes
and behaviors.
Bu araştırmanın amacı,
öğretmenlerin izlenim yönetimi taktikleri kullanımına ilişkin görüşlerinin
incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında
Gaziantep’teki ortaokullarda görev yapan 13 öğretmen oluşturmuştur.Araştırmada
veri toplama aracı olarak, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. İki araştırmacı tarafından
yapılan kodlama sonucunda, kodlayıcılar arası görüş birliği 0.93 olarak
hesaplanmıştır. Analizlerden elde edilen bulgulara göre, öğretmenler okul
ortamında çeşitli izlenim yönetimi taktikleri kullanmaktadırlar. Öğretmenlerin
izlenim yönetimi taktikleri kullanımı duruma ve kişiye göre değişiklik
göstermektedir. İzlenim yönetimi taktikleri ile ilgili öğretmen görüşleri,
kendini acındırma, niteliklerini tanıtma, kendini sevdirme, örnek birey olma,
farklılıklara saygı, kendi önemini zorla fark ettirme ve görevlendirmelerden
kaçınma” olmak üzere toplam yedi alt tema altında toplanmıştır. Öğretmenler bir
işi başaracaklarına ilişkin izlenim oluşturma, yetersiz görünmekten kaçınma,
arkadaşlık ilişkilerine önem verme ve mesai saatleri dışında da verilen
görevlerde yer alarak örnek çalışan olma ile ilgili görüş belirtmişlerdir.
Araştırma sonucunda öğretmenlerin duruma ve kişiye göre farklı taktikler
kullanarak çevrelerindeki bireyler üzerinde istenilen izlenimleri oluşturma ve
kendileriyle ilgili oluşan izlenimleri yönetmek için çaba gösterdikleri
belirlenmiştir. Kendilerine, öğrencilere ve uzun vadede tüm topluma yeni bilgi,
beceri ve değerlerin kazandırılmasında önemli rol ve sorumluluklar üstlenen
öğretmenlerin, sergiledikleri tutum ve davranışlarıyla çevrelerindeki bireyler
üzerinde olumlu bir izlenim oluşturmaları gerekmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 9, 2020 |
Submission Date | May 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |