The purpose of this paper was to determine the effects of usage of sequential teaching method on the
academic achievement and retention level of students. Three student groups, each of which included 20 biology
students in Ataturk University-Erzurum, were offered a topic on general characteristics of enzymes with
different sequences of 3 teaching methods. The teaching methods were Laboratory method (student experiment),
slide demonstration and lecture method. The first group started to course with experiments in the laboratory, then
the relevant theory of enzyme was given lecture method, and then the slides was shown (Group I). The sequence
of these three teaching methods used in the first group was changed in both second and third group as follow:
The lecture methods, slide show and experiment in Group II, and slide show, experiment and lecture method in
Group III, respectively. Lab method used in the study was focused on the topic of enzymic activity. a student
experiment was designed for this reason, and including to examine its catalytic features, effective factors, and
relation between substrate and enzymes. This experiment was carried out by students. Slide demonstration
method included slides about enzyme structure and function. The slides were shown by teachers. Lecture method
was performed by teachers as usual. Effectiveness of different sequential teaching methods was measured
quantitatively by an achievement test. Achievement test contained 25 questions, testing the knowledge of facts as
well as the ability to transfer the knowledge and problem solving ability. This test was used as pre-test before
methods’ application, post-test after the methods’ application and retention test after 40 days from methods’
applied. Tests’ results were evaluated by using one way ANOVA test. According to tests’ results, academic
achievements of student in Group I and Group III were higher than academic achievements of student in Group
II. Student’s retention (remembrance) level in Group I was higher than that of Group II and Group III.
Bu çalışmanın amacı biyoloji öğretim metotlarının kullanım sırasının öğrencilerin akademik başarısında
ve hatırlama seviyelerindeki etkisini belirlemektir. Bu amaçla birinci sınıf Atatürk üniversitesi biyoloji
öğrencilerinden 20 kişi içeren 3 grup üzerinde 3 öğretme metodunun kullanım sırası değiştirilerek enzim
konusunun genel karakteristiği anlatılmıştır. Öğretim metotları laboratuar uygulaması, gösteri (slayt,
demonstrasyon) ve düz anlatımdır. Birinci grup derse laboratuar da deney ile başladı, sonra enzim konusu ile ilgili teorik bilgi düz anlatım ile verildi ve sonra slayt gösterildi (Grup I). Birinci grupta kullanılan bu üç öğretim
metodunun sırası ikici grupta değiştirildi. İkinci grupta ders düz anlatım ile başlatıldı, sonra slayt gösterisi
kullanıldı ve en son öğrenciler tarafından deney yapıldı (Grup II). Üçüncü grupta yine bu üç öğretim metodunun
sırası değiştirildi ve ders slayt gösterisi ile başlatıldı, sonra deney yapıldı ve en son düz anlatım yapıldı (Grup
III). Laboratuar uygulaması, enzimlerin katalitik özellikleri, çalışmalarına etki eden faktörleri ve enzim-substrat
ilişkisini kapsayan, katalaz enzimi ile yapılan bir öğrenci deneyidir. Bu deney öğrenciler tarafından yürütüldü.
Gösteri ise enzimin yapısını ve fonksiyonlarını gösteren slaytlar şeklindedir. Bu slaytlar öğretmen tarafından
sınıfa gösterildi. Düz anlatım ise öğretmen tarafından bir konferans niteliğinde sunulur. Değişik sıralı metotların
etkisi bir başarı testi ile nicel olarak ölçüldü. Başarı testi, 25 maddelik olup bilgi yanında, bilginin transferi ve
problem çözme yeteneğini ölçmektedir. Bu test örneklem gruplarına konu sunulmadan önce ön test, konu
sunulduktan sonra son test ve son testten 40 gün sonra kalıcılık (hatırlama) testi olarak üç kere uygulanmıştır.
Sonuçlar tek yönlü varyans analizi testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Testten elde edilen sonuçlara göre, Grup
I ve Grup III ‘ün akademik başarıları Grup II’ nin akademik başarısından daha yüksektir. Grup I’ deki
öğrencilerin kalıcılık düzeyleri ise Grup II ve Grup III’ deki öğrencilerin kalıcılık düzeylerinden yüksektir.
Other ID | JA94JC43MS |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2009 |
Submission Date | December 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 2 Issue: 2 |