The purpose of this study is to determine professional learning needs of school principals. Descriptive method was
applied. The universe of the study is the principals who work at primary and secondary schools in Asian part of
Istanbul Province in the academic year of 2010-2011. The sampling of the study is the 185 primary and secondary
school principals who were chosen by “randomly sampling” method in Kadıköy, Kartal, Maltepe and Üsküdar
townships. The study was carried out quantitively and data were collected with a list 31-item-list developed by Kajs,
Decman, Cox, Wilman and Ramon (2002) with their written permission. The data that collected with the list was
analyzed with frequency, percentage, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis. Participation of the principals to the
items on the list generally “high” and “medium“ level. The principals feel high and medium level professional
learning needs. There are also significant difference between the needs of them according to their sex, length of
service, education and school type
Araştırmanın amacı, müdürlerin mesleklerini yürütürken ihtiyaç duydukları öğrenme ihtiyaçlarını belirlemeye çalışmaktır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2010–2011 eğitim-öğretim yılında İstanbul İli Asya yakasında bulunan ilk ve ortaöğretimde çalışan okul müdürleri oluşturmaktadır. Örneklemini ise evrenden “rastlantısal örneklem” yöntemi ile seçilen Kadıköy, Kartal, Maltepe ve Üsküdar ilçelerinde görev yapan 185 ilk ve ortaöğretim müdürü oluşturmaktadır. Araştırma nicel bir araştırma olup, veriler Kajs, Decman, Cox, Wilman ve Ramon (2002) tarafından geliştirilen 31maddelik bir liste ile toplanmıştır. Listeyle elde edilen veriler, frekans, yüzde, Mann Whitney “U” testi, Kruskal wallis testi ile çözümlenmiştir. Müdürlerin Liste’de belirtilen öğrenme ihtiyaçlarına ilişkin maddelere katılımları genel olarak “yüksek” ve “orta” düzeyde olmuştur. Müdürler, görevlerine ilişkin, orta ve yüksek düzeyde öğrenme ihtiyacı içinde bulunduklarını ifade etmişlerdir. Müdürlerin öğrenme ihtiyaçlarına ilişkin görüşleri arasında, cinsiyet, kıdem, eğitim ve okul türü değişkenine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Other ID | JA35CH26GZ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2011 |
Submission Date | December 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 4 Issue: 2 |