In this study, implementability of instructional supervision as one of contemporary educational
supervision models in Turkish Education System was evaluated. Instructional supervision which aims to develop
instructional processes and increase the quality of student learning based on observation of classroom activities
requires collaboration among supervisors and teachers. In this literature review, significant problems have been
detected due to structural organization, structural and control-oriented supervision rather than guidance and
counseling, conflicting supervisor roles, workload and inadequate time for supervision, standard assessment forms,
professional incompetencies and negative attitudes of supervisors within the context of supervision subsystem of
Turkish education system
Bu çalışmada, Türk eğitim sistemindeki denetim uygulamaları, çağdaş eğitim denetimi yaklaşımlarından biri olan öğretimsel denetim bağlamında değerlendirilmiştir. Sınıf içi etkinliklerin gözlenmesine dayalı olarak öğretimsel sürecin geliştirilip öğrenci öğrenmelerinin niteliğinin arttırılmasının amaçlandığı öğretimsel denetim, denetici ile öğretmenin işbirliğini ön plana çıkarmaktadır. Alanyazın taramasına dayalı olarak yapılan araştırmada Türk eğitim sisteminin denetim alt sisteminde öğretimsel denetim bağlamında yapısal örgütlenme, rehberlik yerine biçimsel ve kontrol odaklı denetim, birbiriyle çelişen denetmen rolleri, denetmenlerin iş yükü, denetime ayrılan sürenin yetersizliği, standart değerlendirme formları, deneticilerin mesleki yetersizlikleri ve olumsuz yaklaşımlarından kaynaklanan önemli sorunlar yaşandığı belirlenmiştir.
Other ID | JA79DB94NR |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Submission Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 5 Issue: 1 |