BibTex RIS Cite

An Investigation of the Effective Leadership Behaviors of School Principals

Year 2012, Volume: 5 Issue: 2, 237 - 253, 01.06.2012

Abstract

The purpose of this study is to determine the level of display of effective leadership behaviors by
school principals. Descriptive design was used in this research. The target population of the study is the teachers who
work in primary and high schools in Kartal, Maltepe and Üsküdar located in İstanbul, The sample consists of 703
primary and high school teachers randomly selected from the population. The study was carried out quantitatively
and data were gathered through the 30-item 5-point Likert-type scale developed by the researchers. Data were
analyzed by percentages, frequencies, means and crosstabs. In order to find out sources of differences and do pair
comparisons, Mann-Whitney U tests were employed while Kruskal-Wallis H tests were used to do comparisons of
variables having more than three levels. According to the results obtained from this research, teachers stated that
principals “sometimes” demonstrate effective leadership behaviors. When mean scores of all the items were checked,
the highest score was earned by the item, “The principal plans the future of the school” and the lowest score by
“Principals are open to be criticized.” There were significant differences based on gender and teaching experience of
teachers and school types.

Okul Müdürlerinin Etkili Liderlik Davranışlarının İncelenmesi

Year 2012, Volume: 5 Issue: 2, 237 - 253, 01.06.2012

Abstract

Bu çalışmanın amacı, okul müdürlerinin etkili liderlik davranışlarını gösterme düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini, 2010-2011 öğretim yılında İstanbul ili, Kartal, Maltepe ve Üsküdar ilçelerinde görev yapan ilk ve ortaöğretimde çalışan öğretmenler oluştururken örneklemini ise, evrenden oransız elaman örnekleme yöntemiyle seçilen 703 ilk ve ortaöğretim öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma nicel bir araştırma olup verileri toplamak için araştırmacılarca geliştirilen 30 maddelik anket kullanılmıştır. Maddeleri Likert tipi olup değerlendirme beşli skala üzerinden yapılmıştır. Anketle elde edilen verilerin yüzde, frekans, ortalama ve crosstabs analizleri yapılmıştır. Değişkenler arasındaki farklılığın belirlenmesinde, ikili karşılaştırmalarda Mann Whitney-U testi, üçlü karşılaştırmalarda ise Kruskal Wallis-H Testi yapılmıştır. Öğretmenler, okul müdürlerinin etkili liderlik davranışlarını “ara sıra” gösterdiklerini belirtmişlerdir. Veri toplama aracının tüm maddelerinin aritmetik ortalamaları sıralandığında en yüksek ortalamanın “Okulun geleceğine ilişkin planlar yapar.” maddesine, en düşük ortalamanın ise, “Müdürler eleştiriye açıktır.” maddesine ait olduğu görülmüştür. Sorular bazında, öğretmen görüşleri arasında, cinsiyet, mesleki kıdem ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA99ZZ52DT
Journal Section Articles
Authors

Yüksel Gündüz This is me

Aydın Balyer This is me

Publication Date June 1, 2012
Submission Date June 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Gündüz, Y., & Balyer, A. (2012). An Investigation of the Effective Leadership Behaviors of School Principals. Journal of Theoretical Educational Science, 5(2), 237-253.