BibTex RIS Cite

An Investigation of Pre-service Primary School Mathematics, Science and Classroom Teachers’ Metacognitive Awareness in terms of Knowledge of and Regulation of Cognition

Year 2012, Volume: 5 Issue: 3, 312 - 329, 01.09.2012

Abstract

The aim of this research is to determine metacognitive awareness of students majoring in primary
school mathematics, science, and classroom teaching programs at universities, explore problems pertaining to
metacognitive awareness of those, and to make suggestions for solving those in order to develop their metacognitive
awareness. Data were collected through the Metacognitive Awareness Inventory from 374 students, majoring in
primary school mathematics, science and classroom teacher education programs. As a result of data analysis, it has
been seen that metacognitive awareness levels of the majority are high but their awareness levels need to be highered
to have very high levels of metacognitive awareness. When looking at average points related to subscales, it has been
understood that students’ knowledge of operational knowledge need to be developed, and planning, monitoring and
evaluation subscale points need to be highered

Matematik, Fen ve Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilişötesi Farkındalıklarının Bilişin Bilgisi ve Düzenlenmesi Boyutları Açısından İncelenmesi

Year 2012, Volume: 5 Issue: 3, 312 - 329, 01.09.2012

Abstract

Bu araştırma matematik, fen bilgisi ve sınıf öğretmenliği öğrencilerinin bilişötesi farkındalıklarının bir arada değerlendirilmesi, bilişötesi farkındalık boyutu ve alt boyutlarına ilişkin ortalama puanlarının belirlenmesi, bu farkındalıklarındaki eksikliklerin araştırılması ve bu eksikliklerin bu boyut ve alt boyutlar üzerinden incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin bilişötesi farkındalıkların geliştirilebilmesi için çözüm önerileri sunulmuştur. Araştırmanın verileri, 125’i matematik, 121’i fen bilgisi ve 128’i ise sınıf öğretmenliği ana bilim dallarında okumakta olan toplam 374 öğrenciye “Bilişötesi Farkındalık Envanteri”nin uygulanması sonucunda elde edilmiştir. Bu araştırmada toplanan verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin büyük çoğunluğunun bilişötesi farkındalıklarının yüksek düzeyde olmasına karşın geliştirilmeye ihtiyacı olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin bilişötesi farkındalık boyut ve alt boyutlarından aldıkları ortalama puanlar üzerinden yapılan incelemeler, öğrencilerin bilişötesi farkındalığın özellikle de işlemsel bilgi, planlama, izleme ve değerlendirme alt boyutlarına ilişkin bilgilerinin geliştirilmeye ihtiyacı olduğunu göstermiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA73UE93SU
Journal Section Articles
Authors

Dilek Sezgin Memnun This is me

Recai Akkaya This is me

Publication Date September 1, 2012
Submission Date September 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Sezgin Memnun, D., & Akkaya, R. (2012). An Investigation of Pre-service Primary School Mathematics, Science and Classroom Teachers’ Metacognitive Awareness in terms of Knowledge of and Regulation of Cognition. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 312-329.