BibTex RIS Cite

Cultural Leadership Roles of School Principals in High Schools As Effective Schools

Year 2012, Volume: 5 Issue: 3, 352 - 368, 01.09.2012

Abstract

The purpose of this study is to examine cultural leadership roles of school principals in high schools as
effective schools. In this study, the effects of of variables, such as gender, professional status, and experience were
examined. 240 high school teachers and 48 high school principals working in Afyonkarahisar in the 2010-2011
academic year participated in this study. A survey consisting of 33 items was developed in order to gather the data.
The data were analyzed via statistics package program. Factor and reliability analyses were conducted in order to
determine the structural validity of the survey utilized in this study. The findings of the reliability study showed that
the survey has a reliable structure. According to the results, gender, professional status, and experience have an
effective role on the topic.

Ortaöğretim Okullarının Etkili Okul Olmasında Okul Müdülerinin Kültürel Liderlik Rolleri

Year 2012, Volume: 5 Issue: 3, 352 - 368, 01.09.2012

Abstract

Bu araştırmada, ortaöğretim okullarının etkili okul olmasında okul müdürlerinin kültürel liderlik rollerini incelemek amaçlanmıştır. Ayrıca bu çalışmada cinsiyet, görev türü ve hizmet yılı değişkenlerinin katılımcılar üzerinde olan etkisi incelenmiştir. Araştırmaya 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezinde bulunan 240 ortaöğretim kurumu öğretmeni ve 48 ortaöğretim kurum idarecisi olmak üzere toplam 288 kişi katılmıştır. Veri toplama amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan 33 maddelik bir ölçek geliştirilmiştir. Uygulanan ölçek sonucunda elde edilen veriler, istatistik program kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada kullanılan ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek amacıyla faktör ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Yapılan güvenirlik çalışmalarına ilişkin bulgular, ölçeğin güvenilir bir yapıya sahip olduğunu göstermektedir. Araştırma sonuçlarına göre, ortaöğretim kurumlarının etkili okul olmasında okul müdürlerinin kültürel liderlik rolleri ile ilgili görüşlerinde cinsiyet, görev türü ve kıdem değişkenlerinin etkili faktörler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA24GY88SH
Journal Section Articles
Authors

Sinan Yörük This is me

Bahar Şahin This is me

Publication Date September 1, 2012
Submission Date September 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Yörük, S., & Şahin, B. (2012). Cultural Leadership Roles of School Principals in High Schools As Effective Schools. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 352-368.