In this study, preservice teachers’ levels of rewarding preferences while maintaining classroom
discipline were investigated. This is a survey study which has quantitative research design. The study was conducted
with 163 pre-service teachers studying at the departments of Computer and Instructional Technologies Education,
Foreign Language Education, Elementary Science Education, and Primary Education during the 2010-2011 academic
year. Data were collected through 39 items measuring implementation of psychological, social, and material rewards
under the dimesion of Reward Implementation which is one of the dimensions of the “Classroom Discipline Methods
Scale”. Results were examined according to three variables; gender, type of instruction and the department. Results
revealed that pre-service teachers preferred psychologic and social rewards more often than material rewards. They
agreed with the items related to the implementation of psychological and social reward at ‘always’ level while they
agreed with the items related to the implementation of material rewards at ‘sometimes’ level.
Çalışmada öğretmen adaylarının sınıf içi disiplini sağlamak için hangi ödül uygulamalarını ne düzeyde tercih etme eğiliminde oldukları araştırılmaktadır. Nicel araştırma desenlerinden betimsel tarama modeline sahip bu çalışmada, 2010-2011 yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar Öğretimi ve Teknolojileri Eğitimi, Yabancı Diller Eğitimi bölümlerinde, Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenliği anabilim dallarında öğrenim gören 163 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Sınıf İçi Disiplin Yöntemleri Ölçeği”nin psikolojik, sosyal ve maddi ödül uygulamalarına yönelik 39 maddeden oluşan ödül uygulamaları boyutundan oluşan ölçme aracı kullanılmıştır. Çalışma sonucunda cinsiyet, öğretim türü ve bölüm değişkenleri altında, öğretmen adaylarının psikolojik ve sosyal ödül uygulamalarını maddi ödül uygulamalarına oranla daha çok tercih ettikleri; psikolojik ve sosyal ödül uygulamalarına “her zaman” düzeyinde, maddi ödül uygulamalarına “bazen” düzeyinde katıldıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Other ID | JA27GD25JH |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Submission Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: 2 |