The purpose of this study was to investigate whether liking child of preschool teacher candidates
predicts motivations for teaching professions and whether students’ liking child, motivations for teaching professions
differ based on qualifications of personnel was investigated. 396 preschool teacher candidates participant attending
in two different university . The Barnett Liking Child Scale and Motivation Source and Problems Candidate Teacher
Occupation Questionnaire are used as data collecting tool. In this study, independent t-test, one way variance
analysis, Pearson Correlation analysis and, basic linear regression analysis were used for analyzing data. In the study,
it was determined that liking child and motivations for teaching professions is high of teacher candidates, except
negative factors for learning motivation, There is a significant difference between the liking child, motivations for
teaching professions of students and their gender, academic achievement, and income level of family. Also, liking
child of students significantly predicted motivations for teaching professions.
Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk sevgisinin ve öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyonlarının özlük niteliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını ve öğretmen adaylarının çocuk sevgisinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyonlarını yordayıp yordamadığını incelemektir. Çalışmaya iki üniversitede Okul Öncesi Öğretmenliği bölümüne devam eden 396 öğrenci katılmıştır. Veriler Barnett Çocuk Sevme ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Motivasyon Kaynakları ve Sorunları Ölçekleri ile toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi, pearson korelasyon analizi ve basit regresyon analizi kullanılmıştır. Çalışmada, öğrencilerin çocuk sevme puanlarının ve öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyonlarının, öğrenme için olumsuz öğrenme faktörleri motivasyonları dışında, yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin çocuk sevme, öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyonları cinsiyete, akademik başarıya ve ailenin gelir durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Ayrıca öğrencilerin çocuk sevme puanları öğrenme motivasyonları puanlarını anlamlı düzeyde yordamaktadır.
Other ID | JA42DA99YY |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 7 Issue: 4 |