The purpose of this study is to investigate relationship of mathematics Olympiad (analysis-algebra and
geometry) scores of gifted students with IQ scores (verbal, performance and general) and mathematics achievement
scores of the gifted students. Study group of the study included 64 gifted students (27 girls and 37 boys) who took
courses from one Science and Art Center. Data of study involved scores of the participants on mathematics Olympiad
exam, WISC-R test and school mathematics achievement. For analysis of the data Pearson correlation analysis,
Spearman correlation analysis, independent groups’ t-test and Mann Whitney U test were utilized. The findings
showed that there was no significant relationship between the Olympiad scores on analysis-algebra and geometry and
IQ scores (general, performance and verbal). But the Olympiad scores on analysis-algebra and geometry factors were
significantly related to school mathematics achievement. Comparing IQ scores of highest and lowest scorer groups on
the Olympiad scores showed that there were no significant differences between IQ scores (general, performance and
verbal) of the groups. However school mathematics scores of the participants significantly differed in terms of groups
determined based on analysis-algebra and geometry scores
Bu araştırmanın amacı, üstün yetenekli öğrencilerin matematik olimpiyat puanlarının (analiz-cebir ve geometri puanları), IQ puanları (sözel, performans ve genel puanlar) ve okul matematik başarısı değişkenleri ile ilişkisini araştırmaktır. Araştırmanın çalışma grubu bir Bilim ve Sanat Merkezi’ne kayıtlı 27’si kız, 37’si erkek olmak üzere toplam 64 üstün yetenekli öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri olarak, WISC-R puanları, okul matematik puanları ve matematik olimpiyat testi puanları kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Pearson korelasyon analizi, Spearman korelasyon analizi, bağımsız gruplar t-testi ve Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, üstün yetenekli öğrencilerin analiz-cebir ve geometri puanları ile genel IQ, sözel ve performans IQ puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığını göstermiştir. Fakat analiz-cebir ve geometri puanlarının okul matematik puanlarıyla anlamlı bir ilişki gösterdiği belirlenmiştir. Analiz-cebir ve geometri puanları açısından üst ve alt grup IQ puanları ve okul matematik başarı puanlarının karşılaştırılması da benzer bir bulgu sunmuştur. Analiz-cebir ve geometri puanları açısından üst ve alt gruplar arasında genel IQ, sözel ve performans IQ puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Fakat analiz-cebir ve geometri puanları açısından üst ve alt grupların okul matematik puanları arasında üst grup lehine anlamlı bir fark gözlenmiştir.
Other ID | JA37CY55SC |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Submission Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 2 |