BibTex RIS Cite

Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research

Year 2015, Volume: 8 Issue: 2, 268 - 281, 01.06.2015

Abstract

The aim of this study was to emerge science and technology teachers problems and misconceptions
relate to “The Solar System and Beyond: Space Puzzle” Unit. Case study research method was used in this study. The
sample of the study consisted of 10 science and technology teachers. Semi structured interview question and
observation form were used in the data collection process. Semi structured interview conducted with 10 science and
technology teachers. Observation study was done in 2 science and technology teachers’ class. These observations
take 14 hours. At the end of the study; it was found that teachers faced problems to attract students’ attention to the
unit. Also half of the teachers faced difficulty to answer students’ problems because of the insufficient content
knowledge. Textbook including misconception relate to planet orbits can led to teachers’ misconceptions

“Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” Ünitesinde Karşılaşılan Öğretmen Problemleri ve Yanılgıları: Bir Özel Durum Çalışması

Year 2015, Volume: 8 Issue: 2, 268 - 281, 01.06.2015

Abstract

Bu çalışmanın amacı; “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” ünitesi kapsamında fen ve teknoloji öğretmenlerinin karşılaşmış oldukları problemleri tespit ederek sahip oldukları kavram yanılgılarını açığa çıkarmaktır. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 10 fen ve teknoloji öğretmeni oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak; yarı yapılandırılmış mülakat sorusu ve gözlemlerden faydalanılmıştır. Örneklem grubunda bulunan öğretmenlerin 10’u ile mülakat yapılmış içlerinden seçilen 2 fen ve teknoloji öğretmeninin sınıfında gözlem çalışmaları yürütülmüştür. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin büyük çoğunluğunun ünitenin son ünite olması ve havaların ısınması ile birlikte öğrencilerin dikkatini konuya çekmede problem yaşadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin yarısının ünite ile ilgili kapsamlı bilgi sahibi olmadıklarından öğrenci sorularını yanıtlamada kendilerini yetersiz hissettikleri belirlenmiştir. Yapılan gözlemler sonucunda her iki öğretmenin güneş sisteminde yer alan gezegenlerin yörüngelerinin şeklinin daire şeklinde olduğu kavram yanılgısına sahip oldukları ve bu yanılgılarının kaynağının ders kitabından kaynaklanabileceği düşüncesine ulaşılmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA62CR48HM
Journal Section Articles
Authors

Tülay Şenel Çoruhlu This is me

Salih Çepni This is me

Publication Date June 1, 2015
Submission Date June 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Şenel Çoruhlu, T., & Çepni, S. (2015). Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research. Journal of Theoretical Educational Science, 8(2), 268-281.