The aim of this study is to determine the preservice elementary teachers’ levels of relating the science
knowledge to their daily life and to examine the relation between preservice teachers’ levels of connecting science
knowledge that they acquire in science course with their attitudes and scientific literacy. The case study method was
employed in the study. The sample of the study comprised 200 second year preservice elementary teachers in KTU
Fatih Faculty of education. The data were collected with scientific literacy test, daily life relating test and attitude
questionnaire during the Science and Laboratory Application II Lesson. The problem situations were created for
boiling, melting, freezing, expansion, excretion, digestion, heat and temperature concepts. The results of the study
indicated that the preservice teachers’ levels of relating science knowledge to daily life situations were very low.
Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmen adaylarının fen bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeylerini tespit ederek, adayların fenne karşı tutumları ve fen okuryazarlıkları ile günlük yaşam ilişkilendirmeleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Çalışmanın örneklemini, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü 2.sınıfta öğrenim gören 200 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri, fen okuryazarlık (FOYT) ve günlük yaşam ilişkilendirme testi (GYİT) ile fen tutum ölçeği (FTÖ) kullanılarak toplanmıştır. Fen ve Teknoloji Laboratuar Uygulamaları (FTLU)-II dersi kapsamında yürütülen araştırmada, günlük yaşantımızda sıkça karşılaştığımız kaynama, erime, donma, genleşme, boşaltım, sindirim, ısı ve sıcaklık kavramlarına yönelik problem durumları oluşturulmuştur. Elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının öğrendikleri bilgileri günlük yaşamda karşılaştıkları durumlara uygulayabilme düzeylerinin oldukça düşük olduğunu ortaya koymuştur.
Other ID | JA23FM68KJ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2015 |
Submission Date | September 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 3 |