BibTex RIS Cite

An Investigation of Teacher Behaviors in Terms of Values Education According to Their Colleagues’ Views

Year 2016, Volume: 9 Issue: 3, 441 - 460, 01.09.2016

Abstract

It is assumed that teaching and values education are associated in a way that none of them could be defined or considered separately. Since, teachers who have a very important place in the development of students’ value system must present those desired values in their lives, especially in their behaviors. Teacher behaviors considered to be important and meaningful to understand current situation of values that both students and society have. The aim of this study is to investigate teacher behaviors according to their colleagues’ beliefs in terms of values education. The method of the study is chosen to be qualitative and the study group consists of teachers from different school levels in Düzce, Turkey. Data were collected through a semi-structured interview form and were content analyzed. According to the results, it is found out that some behaviors of teachers damage values in all school levels.

Öğretmen Görüşlerine Göre Öğretmen Davranışlarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi

Year 2016, Volume: 9 Issue: 3, 441 - 460, 01.09.2016

Abstract

Öğretmenler, öğrencilere kazandırılması gereken değerleri öncelikle kendi hayatlarında sergileyerek öğrencilere örnek olmalıdırlar. Bu sebeple, öğretmenlerin sahip oldukları değerlerin anlaşılmasının oldukça önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, öğretmen davranışlarının öğretmen görüşlerine göre değerler eğitimi açısından incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Düzce merkezde yer alan farklı okullardaki farklı branşlardan beş ilkokul, üç ortaokul ve dört lise öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından kodlanarak olumsuz öğretmen davranışları belirlenmiştir. Olumsuz öğretmen davranışları ana kategoriler altında toplanmış ve zedelenen değerler tespit edilmiştir. Ortaya çıkan sonuçlar, ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenleri olarak tablolaştırılmıştır. Ayrıca, olumsuz öğretmen davranışları ve zedelenen değerlerin öğretim kademelerine göre karşılaştırılması yapılmıştır. Bulgular ve yorumlardan hareketle olumsuz öğretmen davranışları sonucu; adalet, saygı-hoşgörü-samimiyet, alçak gönüllülük, doğruluk, ölçülülük, sorumluluk, merhamet-sabır, örnek olma, çalışkanlık-başarılı olma, fedakarlık-dayanışma değerlerinin zedelendiği tespit edilmiştir. Sonuçlara göre, öğretmenlerin değerleri zedeleyici davranışlarıyla ilgili birtakım öneriler geliştirilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA59CB23JC
Journal Section Articles
Authors

Abdurrahman Kılıç This is me

Şeyma Şahin This is me

Özlem Albayrakoğlu This is me

Zeynep Arseven This is me

Publication Date September 1, 2016
Submission Date September 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Kılıç, A., Şahin, Ş., Albayrakoğlu, Ö., Arseven, Z. (2016). An Investigation of Teacher Behaviors in Terms of Values Education According to Their Colleagues’ Views. Journal of Theoretical Educational Science, 9(3), 441-460.