BibTex RIS Cite

An Investigation of Prospective Science Teachers’ Conceptions towards the Nature of Scientific Knowledge

Year 2016, Volume: 9 Issue: 4, 642 - 661, 01.12.2016

Abstract

The aim of this study is to determine prospective science teachers’ conceptions about the nature of scientific knowledge and to investigate their conceptions in terms of different variables. The sample comprised of 196 prospective science teachers from Ataturk University during the 2013-2014 spring semester. The Nature of Scientific Knowledge Scale, which was developed by Rubba & Andersen (1978) and adopted by Kılıç, Sungur, Çakıroğlu, & Tekkaya (2005), was used. The data were analyzed using descriptive statistics and multivariate analysis of variance (MANOVA). The findings indicated that prospective teachers generally had moderate-level conceptions about the nature of scientific knowledge. The findings also indicated that there was a statistically significant difference in terms of grade level, but not gender.

Fen Bilgisi Öğretmeni Adaylarının Bilimsel Bilginin Doğası Anlayışlarının İncelenmesi

Year 2016, Volume: 9 Issue: 4, 642 - 661, 01.12.2016

Abstract

Bu çalışmada fen bilgisi öğretmeni adaylarının bilimsel bilginin doğasına yönelik anlayışlarının belirlenmesi ve farklı değişkenler (cinsiyet ve sınıf düzeyi) açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 2013–2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Atatürk Üniversitesi fen bilgisi eğitimi anabilim dalında öğrenim gören 196 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Rubba & Andersen (1978) tarafından geliştirilen ve Kılıç, Sungur, Çakıroğlu & Tekkaya (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan Bilimin Doğası Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel istatistikler ve çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının bilimsel bilginin doğasına yönelik anlayışlarının genel anlamda orta düzey düzeyde olduğu göstermiştir. Ayrıca, cinsiyet açısından öğretmen adaylarının puanları arasında anlamlı bir farklılık olmamasına rağmen sınıf düzeyleri açısından ahlâki, test edilebilirlik ve bütünlük boyutlarında anlamlı farklılıkların ortaya çıktığı belirlenmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA32HP34BC
Journal Section Articles
Authors

Şeyda Gül This is me

Mehmet Erkol This is me

Publication Date December 1, 2016
Submission Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 9 Issue: 4

Cite

APA Gül, Ş., & Erkol, M. (2016). An Investigation of Prospective Science Teachers’ Conceptions towards the Nature of Scientific Knowledge. Journal of Theoretical Educational Science, 9(4), 642-661.