Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Early Childhood Educators’ Perspectives Towards Outdoor Play

Year 2018, Volume: 11 Issue: 2, 318 - 341, 12.03.2018
https://doi.org/10.30831/akukeg.379662

Abstract

In this study, early childhood educators’ attitudes,
implementations and experiences towards outdoor play were investigated during
May and June of 2015-2016 academic year. 30 early childhood educators from 6
private school in Çankaya/Ankara got involved to the study. Open-ended
questionnaire which developed by reserchers is used for the research. This
questionnaire consists of two parts. First part includes demographical
information about educatiors and second part includes questions about
attitudes, level of knowledge and competence. Results show that early childhood
educators generally aware of the importance of the outdoor play. On the other
hand, due to the intensive educational programs, weather conditions and limited
outdoor play environment, children cannot get chance to play in the outdoor
area. With the results of the study, early childhood education programs can be
arranged according to child-centered and active learning perspectives. This
study can provide basis to develop active learning environment by doing,
experiencing, questioning and solving the problems with emphasizing importance
of outdoor play.  

References

  • Afsharlahoori, F. (2007). Study on outdoor playground equipment and children’s social and physical development. International Association of Societies of Design Research. 1-21.
  • Ahern, R., Beach, R., Leibke, S. M., Proud, I., Spencer, A., & Stricland, E. (2011). The benefits of play go well beyond physical fitness, The Early Childhood Leaders' Magazine, 68-70.
  • Ahiloğlu-Lindberg, N. (2012). Çocuk oyunlarında iki kuşakta görülen değişim. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 395-410.
  • Alat, Z., Akgümüş, Ö, & Cavalı, D. (2012). Okul öncesi eğitimde açık hava etkinliklerine yönelik öğretmen görüş ve uygulamaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 42-62.
  • Altınkaynak, Ş Ö, Ertürk, G., Güneş, G., Tuğrul, B., & (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. International Journal of Social Science, 27, 1-16.
  • Al-Qaryouti, I. A. & Ihmeideh, F. M., (2015). Exploring kindergarten teachers' views and roles regarding children's outdoor play environments in Oman. Early Years, 36(1), 81-96.
  • Amus, G. (2012). An alternative journey into forest kindergartens and the Reggio Emilia approach. Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology, 7(1), 5-26.
  • Anderson-McNamee, J. K., & Bailey, S. J. (2010). The importance of play in early childhood development. Montana State University Extention, 1-4.
  • Baran, M., Yılmaz, A., & Yıldırım, M. (2007). Okul öncesi eğitimin önemi ve okul öncesi eğitim yapılandırmalarındaki kullanıcı gereksinimleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 27-44.
  • Başal, H. A. (2007). Geçmiş yıllarda Türkiye'de çocuklar tarafından oynanan çocuk oyunları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakultesi Dergisi, 243-266.
  • Bjørgen, K. (2015). Children's well-being and involvement in physically active outdoors play in a Norwegian kindergarten: Playful sharing of physical experiences. Child Care in Practice, 21(4), 305-323. http://dx.doi.org/10.1080/13575279.2015.1051512
  • Burris, K., & Burris, L. (2011). Outdoor play and learning. International Journal of Education Policy and Leadership, 6(8).
  • Cevher-Kalburan, N. (2014). Okul öncesi dönem çocukların dış mekanda oyun fırsatları ve ebeveyn görüşleri. Sosyal Politika Çalışmları Dergisi, 32, 113-135.
  • Chakravarthi, S. (2009). Preschool Teachers' Beliefs and Practices of Outdoor Play and Outdoor Environments (master's thesis). The University of North Carolina.
  • Clements, R. (2004). An investigation of the status of outdoor play. Contemporary Issues in Early Childhood, 5(1), 68-80.
  • Çelik, A. (2012). Okul öncesi eğitim kurumlarında açık alan kullanımı: Kocaeli örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 43(1), 79-88.
  • D'agostino, H., DeLong, R., Singer, D. G. & Singer, J. J., (2009). Children's pastimes and play in sixteen nations: Is free-play declining? American Journal of Play, 283-312.
  • Erbay, F., & Saltalı, N. D. (2012). Altı yaş çocuklarının günlük yaşantılarında oyunun yeri ve annelerin oyun algısı. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 249-264.
  • Ertürk, G. H., Metin-Aslan Ö., Özen-Altınkaynak, Ş., & Tuğrul, B.,(2014, April). Anaokuluna devam eden altı yaşındaki çocuklar ile okul öncesi öğretmenlerinin oyun hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 97-116. doi: 10.17679/iuefd.05509
  • Girsburg, K. R. (2007). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. American Academy of Pediatrics, 182-191.
  • Haapala, E. A., Poikkeus, A., Tompuri, T., Kukkonen-Harjula, K., Leppanen, P. H., Lindi, V., & Lakka, T. A. (2014). Associations of motor and cardiovascular performance with academic skills in children. Journal of American Sports Medicine, 1016-1023.
  • How much physical activity do children need? (2015, June 04). Retrieved March 08, 2017, from https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/children/index.htm
  • Hyndman, B. P., Benson, A. C., & Telford, A. (2014). A guide for educators to move beyond conventional school playgrounds: The RE-AIM evaluation of the luchtime enjoyment activity and play (LEAP) intervention. Australian Journal of Teacher Education, 39(1), 1-99. http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2014v39n1.2
  • Izabela, Z., Ortega-Ruiz, R., & Sibaja, S. (2016). Children's play and affective development: Affect, school adjustment and learning in preschoolers. Journal for the Study of Education and Development, 380-400.
  • Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D. (1998). Play and Early Childhood Development (2nd ed.). Addison Wesley Longman.
  • Karataş, Z. (2015, Ocak 1). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Koçyiğit, S., Kök, M., & Tuğluk, M. N. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 324-342.
  • Marcon, R. A. (2002). Moving up the grades: Relationship between preschool model and later school success. Early Childhood and Research & Practice, 1-20.
  • Mayesky, M. (2009). Creative Activities for Young Children (9th ed.). Delmar, Cengagae Learning.
  • Maynard, T., & Waters, J. (2007). Learning in the outdoor environment: A missed opportunity? Early Years, 27(3), 255-265.
  • McClintic, S., & Petty, K. (2015). Exploring early childhood teacher's beliefs and practices about preschool outdoor play: A qualitative study. Journal of Early Childhood Teacher Education, 36(1), 24-43.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. http://tegm.meb.gov.tr/dosya/
  • Olgan, R., & Öztürk, D. K. (2011). An investigation in the playgrounds of public and private preschool in Ankara. Education and Science, 36(161), 85-97.
  • Pesce, C., Masci, I., Marchetti, R., Vazou, S., Saakslahti, A., & Tomporowski, P. D. (2016). Deliberate play and preparation jointly benefit motor and cognitive development: Mediated and moderated effects. Frontiers in Psychology, 7, 1-17.
  • Renick, S. E. (2009). Exploring Early Childhood Teacher's Beliefs and Practices About Preschool Outdoor Play: A Case Study (master's thesis). Texas Woman's University.
  • Rivkin, M. S. (2000). Outdoor experiences for young children. The Educational Resources Information Center.
  • Sarama, J., & Clements, D. H. (2009). Building blocks and cognitive building blocks: Playing to know the world mathematically. American Journal of Play, 1(3), 313-337.
  • Toksoy, A. C. (2010). Yarışma niteliği taşıyan geleneksel çocuk oyunları. Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, 1, 205-220. Retrieved March 01, 2017, from http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423866462.pdf
  • Ünal, M. (2009). The place and importance of playgrounds in child development. Inonu University the Faculty of Education, 10, 95-109.
  • Weisberg, D. S., Zosh, J. M., Hirsh-Pasek, K., & Golinkoff, R. M. (2013). Talking it up: Play, language development, and the role of adult support. American Academy of Play, 6(1), 39-53.

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Dış Mekân Oyunlarına Karşı Bakış Açılarının İncelenmesi

Year 2018, Volume: 11 Issue: 2, 318 - 341, 12.03.2018
https://doi.org/10.30831/akukeg.379662

Abstract

Bu çalışma ile okul öncesi öğretmenlerinin dış mekân oyunlarına karşı
tutumları, uygulamaları ve deneyimleri incelenmiştir. Çalışma 2015-2016
akademik yılının Mayıs ve Haziran aylarını kapsayan süre içerisinde
gerçekleştirilmiştir. Ankara Çankaya ilçesinde bulanan 6 özel okul öncesi
kurumdan 30 okul öncesi öğretmeni araştırmaya dâhil olmuştur. Araştırmacılar
tarafından geliştirilen açık uçlu anket formunun ilk bölümünde katılımcıların
demografik bilgileri ikinci bölümünde ise dış mekân oyunlarına karşı tutumları,
bilgi düzeyleri ve yeterlilikleri sorulmuştur. Çalışmanın bulguları okul öncesi
öğretmenlerinin dış mekân oyunlarının öneminin farkında olduklarını
göstermiştir. Diğer bir taraftan yoğun eğitim programları, hava koşulları ve
sınırlı dış mekân oyun alanları nedeniyle çocuklar dış mekân oyunları için
fırsat bulamamaktadır. Okul öncesi eğitim programları çocuk merkezli ve aktif
öğrenmeyi destekleyecek şekilde düzenlenmelidir. Bu çalışma dış mekân
oyunlarının okul öncesi eğitim programlarındaki önemi belirterek çocuklar için
yaparak yaşayarak, sorgulayarak ve problem çözerek aktif öğrenme ortamının
oluşturulmasına zemin hazırlamaktadır. 

References

  • Afsharlahoori, F. (2007). Study on outdoor playground equipment and children’s social and physical development. International Association of Societies of Design Research. 1-21.
  • Ahern, R., Beach, R., Leibke, S. M., Proud, I., Spencer, A., & Stricland, E. (2011). The benefits of play go well beyond physical fitness, The Early Childhood Leaders' Magazine, 68-70.
  • Ahiloğlu-Lindberg, N. (2012). Çocuk oyunlarında iki kuşakta görülen değişim. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 395-410.
  • Alat, Z., Akgümüş, Ö, & Cavalı, D. (2012). Okul öncesi eğitimde açık hava etkinliklerine yönelik öğretmen görüş ve uygulamaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 42-62.
  • Altınkaynak, Ş Ö, Ertürk, G., Güneş, G., Tuğrul, B., & (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. International Journal of Social Science, 27, 1-16.
  • Al-Qaryouti, I. A. & Ihmeideh, F. M., (2015). Exploring kindergarten teachers' views and roles regarding children's outdoor play environments in Oman. Early Years, 36(1), 81-96.
  • Amus, G. (2012). An alternative journey into forest kindergartens and the Reggio Emilia approach. Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology, 7(1), 5-26.
  • Anderson-McNamee, J. K., & Bailey, S. J. (2010). The importance of play in early childhood development. Montana State University Extention, 1-4.
  • Baran, M., Yılmaz, A., & Yıldırım, M. (2007). Okul öncesi eğitimin önemi ve okul öncesi eğitim yapılandırmalarındaki kullanıcı gereksinimleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 27-44.
  • Başal, H. A. (2007). Geçmiş yıllarda Türkiye'de çocuklar tarafından oynanan çocuk oyunları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakultesi Dergisi, 243-266.
  • Bjørgen, K. (2015). Children's well-being and involvement in physically active outdoors play in a Norwegian kindergarten: Playful sharing of physical experiences. Child Care in Practice, 21(4), 305-323. http://dx.doi.org/10.1080/13575279.2015.1051512
  • Burris, K., & Burris, L. (2011). Outdoor play and learning. International Journal of Education Policy and Leadership, 6(8).
  • Cevher-Kalburan, N. (2014). Okul öncesi dönem çocukların dış mekanda oyun fırsatları ve ebeveyn görüşleri. Sosyal Politika Çalışmları Dergisi, 32, 113-135.
  • Chakravarthi, S. (2009). Preschool Teachers' Beliefs and Practices of Outdoor Play and Outdoor Environments (master's thesis). The University of North Carolina.
  • Clements, R. (2004). An investigation of the status of outdoor play. Contemporary Issues in Early Childhood, 5(1), 68-80.
  • Çelik, A. (2012). Okul öncesi eğitim kurumlarında açık alan kullanımı: Kocaeli örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 43(1), 79-88.
  • D'agostino, H., DeLong, R., Singer, D. G. & Singer, J. J., (2009). Children's pastimes and play in sixteen nations: Is free-play declining? American Journal of Play, 283-312.
  • Erbay, F., & Saltalı, N. D. (2012). Altı yaş çocuklarının günlük yaşantılarında oyunun yeri ve annelerin oyun algısı. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 249-264.
  • Ertürk, G. H., Metin-Aslan Ö., Özen-Altınkaynak, Ş., & Tuğrul, B.,(2014, April). Anaokuluna devam eden altı yaşındaki çocuklar ile okul öncesi öğretmenlerinin oyun hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 97-116. doi: 10.17679/iuefd.05509
  • Girsburg, K. R. (2007). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. American Academy of Pediatrics, 182-191.
  • Haapala, E. A., Poikkeus, A., Tompuri, T., Kukkonen-Harjula, K., Leppanen, P. H., Lindi, V., & Lakka, T. A. (2014). Associations of motor and cardiovascular performance with academic skills in children. Journal of American Sports Medicine, 1016-1023.
  • How much physical activity do children need? (2015, June 04). Retrieved March 08, 2017, from https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/children/index.htm
  • Hyndman, B. P., Benson, A. C., & Telford, A. (2014). A guide for educators to move beyond conventional school playgrounds: The RE-AIM evaluation of the luchtime enjoyment activity and play (LEAP) intervention. Australian Journal of Teacher Education, 39(1), 1-99. http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2014v39n1.2
  • Izabela, Z., Ortega-Ruiz, R., & Sibaja, S. (2016). Children's play and affective development: Affect, school adjustment and learning in preschoolers. Journal for the Study of Education and Development, 380-400.
  • Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D. (1998). Play and Early Childhood Development (2nd ed.). Addison Wesley Longman.
  • Karataş, Z. (2015, Ocak 1). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Koçyiğit, S., Kök, M., & Tuğluk, M. N. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 324-342.
  • Marcon, R. A. (2002). Moving up the grades: Relationship between preschool model and later school success. Early Childhood and Research & Practice, 1-20.
  • Mayesky, M. (2009). Creative Activities for Young Children (9th ed.). Delmar, Cengagae Learning.
  • Maynard, T., & Waters, J. (2007). Learning in the outdoor environment: A missed opportunity? Early Years, 27(3), 255-265.
  • McClintic, S., & Petty, K. (2015). Exploring early childhood teacher's beliefs and practices about preschool outdoor play: A qualitative study. Journal of Early Childhood Teacher Education, 36(1), 24-43.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. http://tegm.meb.gov.tr/dosya/
  • Olgan, R., & Öztürk, D. K. (2011). An investigation in the playgrounds of public and private preschool in Ankara. Education and Science, 36(161), 85-97.
  • Pesce, C., Masci, I., Marchetti, R., Vazou, S., Saakslahti, A., & Tomporowski, P. D. (2016). Deliberate play and preparation jointly benefit motor and cognitive development: Mediated and moderated effects. Frontiers in Psychology, 7, 1-17.
  • Renick, S. E. (2009). Exploring Early Childhood Teacher's Beliefs and Practices About Preschool Outdoor Play: A Case Study (master's thesis). Texas Woman's University.
  • Rivkin, M. S. (2000). Outdoor experiences for young children. The Educational Resources Information Center.
  • Sarama, J., & Clements, D. H. (2009). Building blocks and cognitive building blocks: Playing to know the world mathematically. American Journal of Play, 1(3), 313-337.
  • Toksoy, A. C. (2010). Yarışma niteliği taşıyan geleneksel çocuk oyunları. Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, 1, 205-220. Retrieved March 01, 2017, from http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423866462.pdf
  • Ünal, M. (2009). The place and importance of playgrounds in child development. Inonu University the Faculty of Education, 10, 95-109.
  • Weisberg, D. S., Zosh, J. M., Hirsh-Pasek, K., & Golinkoff, R. M. (2013). Talking it up: Play, language development, and the role of adult support. American Academy of Play, 6(1), 39-53.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Hatice Şebnem Çetken 0000-0002-4543-422X

Serap Sevimli-çelik

Publication Date March 12, 2018
Submission Date January 16, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Çetken, H. Ş., & Sevimli-çelik, S. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Dış Mekân Oyunlarına Karşı Bakış Açılarının İncelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(2), 318-341. https://doi.org/10.30831/akukeg.379662

Cited By