In this study, early childhood educators’ attitudes,
implementations and experiences towards outdoor play were investigated during
May and June of 2015-2016 academic year. 30 early childhood educators from 6
private school in Çankaya/Ankara got involved to the study. Open-ended
questionnaire which developed by reserchers is used for the research. This
questionnaire consists of two parts. First part includes demographical
information about educatiors and second part includes questions about
attitudes, level of knowledge and competence. Results show that early childhood
educators generally aware of the importance of the outdoor play. On the other
hand, due to the intensive educational programs, weather conditions and limited
outdoor play environment, children cannot get chance to play in the outdoor
area. With the results of the study, early childhood education programs can be
arranged according to child-centered and active learning perspectives. This
study can provide basis to develop active learning environment by doing,
experiencing, questioning and solving the problems with emphasizing importance
of outdoor play.
Bu çalışma ile okul öncesi öğretmenlerinin dış mekân oyunlarına karşı
tutumları, uygulamaları ve deneyimleri incelenmiştir. Çalışma 2015-2016
akademik yılının Mayıs ve Haziran aylarını kapsayan süre içerisinde
gerçekleştirilmiştir. Ankara Çankaya ilçesinde bulanan 6 özel okul öncesi
kurumdan 30 okul öncesi öğretmeni araştırmaya dâhil olmuştur. Araştırmacılar
tarafından geliştirilen açık uçlu anket formunun ilk bölümünde katılımcıların
demografik bilgileri ikinci bölümünde ise dış mekân oyunlarına karşı tutumları,
bilgi düzeyleri ve yeterlilikleri sorulmuştur. Çalışmanın bulguları okul öncesi
öğretmenlerinin dış mekân oyunlarının öneminin farkında olduklarını
göstermiştir. Diğer bir taraftan yoğun eğitim programları, hava koşulları ve
sınırlı dış mekân oyun alanları nedeniyle çocuklar dış mekân oyunları için
fırsat bulamamaktadır. Okul öncesi eğitim programları çocuk merkezli ve aktif
öğrenmeyi destekleyecek şekilde düzenlenmelidir. Bu çalışma dış mekân
oyunlarının okul öncesi eğitim programlarındaki önemi belirterek çocuklar için
yaparak yaşayarak, sorgulayarak ve problem çözerek aktif öğrenme ortamının
oluşturulmasına zemin hazırlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 12, 2018 |
Submission Date | January 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 2 |