The aim of
this study is to evaluate the Transported Education Application in Pazarcık
within the framework of the opinions of the managers, teachers, students and
parents. For this purpose, 47 participants who are the stakeholders of the
transportation center schools in the district constitute the study group of the
research. The research was conducted in the second semester of the 2016-17
academic year. Semi-structured interview form was applied to the participants in
the research. The research was designed in case study pattern from
qualitative research designs and the findings were analyzed by content analysis
method. The results found from the research were that transported education
leads to psychological and/or physiological disturbances in some students; that
the relationship and communication between the transported students and the
other students are somewhat lower than that of the teacher-student relationship
and communication; the communication with parents was limited; the nutrition
and transportation services were found to be problem free and positive; the
lack of attendance was not due to being transported;
being transported partially
negatively affects participation in activities; being transported
negatively affects academic success and the transported
student did not have a negative attitude towards his friends, teachers and
administrators.
transported education managerial opinions teacher opinions student opinions parental opinions
Bu çalışmanın amacı, Pazarcık’taki “Taşımalı Eğitim Uygulaması”nı yönetici, öğretmen, öğrenci
ve veli görüşleri çerçevesinde değerlendirmektir. Bu amaçla, ilçedeki taşıma
merkezi okulların paydaşlarından 47 katılımcı araştırmanın çalışma gurubunu
oluşturmaktadır. Araştırma, 2016-’17 eğitim öğretim yılının ikinci yarıyılında
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilere yarı
yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırma nitel araştırma
desenlerinden durum çalışması deseninde tasarlanmış ve elde edilen bulgular
içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, taşımalı
eğitimin bazı öğrencilerde psikolojik ve/veya fizyolojik rahatsızlıklara yol
açtığı; taşımalı öğrenciler ile diğer öğrenciler arasındaki ilişki ve
iletişimin öğretmen öğrenci ilişkisi ve iletişimine göre biraz daha düşük
nitelikte olduğu; velilerle iletişimin sınırlı olduğu; beslenme ve ulaşım
hizmetlerinin birkaç nokta hariç problemsiz ve olumlu görüldüğü; öğrenci
devamsızlığının taşımalı olmaktan kaynaklanmadığı; taşımalı olmanın, eğitsel,
sosyal, kültürel ve sportif etkinliklere katılımı kısmen olumsuz etkilediği;
ders başarısını olumsuz etkilediği ve taşınan öğrencinin arkadaşlarına,
öğretmenlerine ve yöneticilerine dönük olumsuz bir tavır ve tutum takınmadığı
bulguları elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | October 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 4 |