In this research, it was investigated the students’ opinions about the whole, half, quarter concepts in the learning subject of fractions and the basic skills they use when explaining these concepts. While the skills used by the students were classified, the skills included in the 2015 Mathematics Lesson Curriculum (for grades 1-4) were taken into account. In this study, case study from qualitative research method was used and participants were 12 students who were educated in the third grade of primary school in a public school and determined by purposive sampling method. The data of the study were collected through semi-structured interviews. In the interviews, a scale consisted nine questions were used. Data were analyzed with content analysis. Analyzes have shown that the students explained the whole, half and quarter concepts in general by associating with each other and by using examples related to their daily life. In addition, it is determined that the students have some errors by referring to the physical size of another concept in the process of expressing any of the concepts of whole, half or quarter. In mathematical basic skills, students mostly used reasoning and communication, while they rarely used problem solving skills, and they have difficulties in mathematical modeling skills in general.
Bu
araştırmada kesirler öğrenme alanındaki bütün, yarım, çeyrek kavramları
hakkında öğrencilerin sahip oldukları düşünceler ve bu kavramları açıklarken
kullandıkları matematiksel temel beceriler incelenmiştir. Öğrencilerin
kullandıkları beceriler sınıflandırılırken 2015 Matematik Dersi (1-4. sınıflar
için) Öğretim Programında yer alan beceriler dikkate alınmıştır. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmış ve katılımcıları,
bir devlet okulunun ilkokul üçüncü sınıfında öğrenim gören ve amaçlı örnekleme
yöntemi ile belirlenmiş 12 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri ise
dokuz sorudan oluşan bir formla yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla
toplanmış ve verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Analizler
sonucunda öğrencilerin bütün, yarım ve çeyrek kavramlarını genel olarak
birbirleri ile ilişkilendirerek ve kavramların günlük hayattaki kullanımlarına
örnekler vererek açıkladıkları belirlenmiştir. Ayrıca
öğrencilerin bütün, yarım ya da çeyrek kavramlarından herhangi birini ifade
etme sürecinde diğer bir kavramın fiziksel büyüklüğünü referans alarak bazı
hatalara sahip oldukları görülmüştür. Matematiksel temel becerilerden ise öğrencilerin
çoğunlukla akıl yürütme ve iletişim, en az ise problem çözme becerisini kullandıkları,
genel olarak da matematiksel modelleme becerisinde sıkıntılar olduğu tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: UBEK-2018 |