Bu
araştırmada, açık-düşündürücü yaklaşıma dayalı konu alanı ile ilişkili bilimin
doğası etkinliklerinin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin bilimin doğası
görüşlerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Çalışma grubunu İstanbul’da bir
devlet okulunda öğrenim gören 50 öğrencinin oluşturduğu bu araştırmada, ön-test
son-test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. “Vücudumuzdaki Sistemler”
ünitesinde bilimin doğası öğretimi deney grubuna Yalaki (2016) tarafından
geliştirilen etkinlikler ile açık-düşündürücü yaklaşımla, kontrol grubuna ise
öğretim programının önerdiği yöntem ve teknikler kullanılarak dolaylı biçimde gerçekleştirilmiştir.
Araştırma verileri VNOS-D+ formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma
verilerinin analizi iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada veriler
içerik analizi ile incelenmiş, ikinci aşamada ise öğrenci yanıtları Yalaki ve
Çakmakçı (2011) tarafından geliştirilen dereceli puanlama anahtarı ile 3
kategoriye ayrılarak puanlanmıştır. Elde edilen puanlar istatistiksel analizde
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları etkinliklerin 6. sınıf öğrencilerinin
bilimin doğası görüşlerinde anlamlı bir değişim oluşturmadığını göstermiştir. Etkinlikler
bilimin ampirik doğası, bilimin subjektif doğası ve bilimin yaratıcı doğasında
bir değişiklik oluşturmazken, bilimin değişken doğasında anlamlı bir değişim
sağlamıştır. Ayrıca içerik analizi ile öğrencilerin bilim algılarına, bilimdeki
değişime ilişkin düşüncelerine ve bilimin nesnelleğine ilişkin fikirlerine
yönelik çeşitli sonuçlar elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar
alanyazındaki çalışmalarla ilişkilendirilerek tartışılmış ve gelecekteki
araştırmacılara öneriler sunulmuştur.
The aim of this research is to examine the
effect of nature of science activities related science content based on
explicit-reflective approach on 6th grade students. The study group consisted
of 50 students studying in a public school in İstanbul. In this research
pretest-posttest control group experimental design has been used. In the
"Systems in our Body" unit, the teaching nature of science was
carried out indirectly through the activities developed by Yalaki (2016) for
the experimental group, using the explicit-reflective approach and for the
control group using the methods and techniques suggested by the teaching
program. The data were collected through the VNOS-D+ questionnaire. Analysis of
the research data was carried out in two stages. In the first stage, the data
were analyzed by content analysis. In the second stage, student responses were
scored by dividing into 3 categories by a rubric developed by Yalaki and
Çakmakçı (2011). The scores obtained were used for statistical analysis to
clarify the level of meaningful of the change in the students’ views on nature
of the science. The findings of this research reveal that the
explicit-reflective approach does not make a significant difference in the 6th
grade students' views on the nature of science. The instruction has provided meaningful
difference in the tentative nature of science, while it does not make any
change in the subjective, creative and empirical nature of science. In addition,
through content analysis, various results have been obtained for students'
ideas on science perceptions, on thinking about change in the future, and on
the objectivity of science. The results obtained from the research have been
discussed in correlate to the literature and some suggestions have been
presented for future researchers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Submission Date | January 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |