The aim of this study is to examine preschool teachers' attitudes towards teaching profession in terms of different variables. The sample of the study consisted of 417 preschool teachers. The Personal Information Form and the Attitude Scale of Teaching Profession were used to collect data. At the end of the study, it was found that the preschool teachers’ attitudes toward teaching did not differ according to their genders, ages, years of teaching, number of children in their classroom and whether they participated in an activity related to their profession in last one year. However, their attitudes differed according to the sector and the institution type they worked in, the age group they taught, working status (hourly paid or salaried) and their educational level. Also, the attitude scores of preschool teachers working in private school were higher than their colleagues’ working in public schools; the scores of teachers working in nursery classrooms were higher than scores of those working in kindergartens; the scores of teachers who taught six-year olds were higher than and the teachers of age four or mixed age group; the scores of hourly paid teachers were higher than salaried teachers; the scores of preschool teachers graduated from colleges (two-year) were higher than their colleagues’ who graduated from school of education (four-year).
Öğretmenlerin mesleki tutumları, eğitim-öğretim
sürecinin anlaşılması ve geliştirilmesi için önemlidir. Çünkü öğretmenlerin
tutumları ile mesleklerini yaparken hissettikleri motivasyon ve karşılaştıkları
zorluklarla baş etme yöntemleri arasında bir ilişki bulunmaktadır. Bu durum da,
çocukların içinde bulunduğu öğrenme ortamını, motivasyonlarını ve başarılarını
etkilemekte ve şekillendirmektedir. Özellikle çocuklarla çalışan ve
eğitim-öğretim sürecinin her aşamasında aktif olması gereken okul öncesi
öğretmenlerinin mesleki tutumları kritik bir öneme sahiptir. Bu nedenle bu
çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin mesleki tutumlarının farklı
değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini 417 okul öncesi
öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplamak için Kişisel Bilgi Formu ve
Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda,
çalışmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin
tutumlarının, cinsiyetlerine, yaşlarına, kıdemlerine, sınıflarındaki çocuk
sayısına ve son bir yılda meslekleriyle ilgili bir etkinliğe katılıp
katılmamalarına göre bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Ancak,
tutumların öğretmenlerin çalıştıkları sektöre, çalıştıkları kurum türüne,
eğitim verdikleri yaş grubuna, çalışma şekillerine ve öğrenim durumlarına göre
farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca, özel okulda görev yapan
öğretmenlerin mesleki tutum puanlarının devlet okullarında çalışanlarınkinden,
anasınıflarında görev yapanların puanlarının bağımsız anaokullarında
çalışanlarınkinden, 6 yaş grubu öğretmenlerinin puanlarının dört yaş ve karma
yaş grubu öğretmenlerinkinden, ücretli öğretmenlerin puanlarının kadrolu
öğretmenlerinkinden ve ön lisans mezunu öğretmenlerin puanlarının lisans mezunu
öğretmenlerin puanlarından daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | August 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |