The aim of this study is to examine social studies programs in terms of social studies teaching programs from the foundation of the Turkish Republic in 1923 to the present day. The historical method - a survey model used in qualitative research methods - was employed in the study. The data obtained from literature review were analyzed with regards to social studies teaching approaches based on descriptive analysis. The findings showed that issues regarding the citizenship transmission which belong to social studies approaches were definitely included more or less within primary school social studies programs of 1924, 1930, 1948, 1961, 1968, 1990 and secondary school social studies programs of 1932, 1938, 1949, 1962, 1970, 1985. Moreover, topics related to the disciplines of social studies (history, geography, law, politics, economy, sociology) were also identified within these programs. Findings regarding the characteristics of the reflective research approach were not reached in the secondary school programs of 1932, 1938. On the other hand, it was found out that the issues regarding the 3 approaches of social studies (social studies as the citizenship transmission, social studies as social sciences and social studies as reflective inquiry) were included in 1968, 1990, 1998, 2005, and 2017 programs.
social studies teaching approaches social studies programs primary school programs secondary school programs elementary school programs.
Bu çalışmanın amacı, cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler
programlarının sosyal bilgiler öğretim yaklaşımlarına göre incelenmesidir.
Araştırmada nitel araştırma türlerinden tarama modeli içinde yer alan tarihsel
yöntem kullanılmıştır. Araştırmada cumhuriyet dönemine ait 1924, 1930, 1948,
1962, 1968, 1990 ilkokul programları ile 1931, 1938, 1949, 1962, 1970, 1985
tarihli ortaokul programları, 1998 tarihli ilköğretim sosyal bilgiler programı
ve 2005 tarihli ilköğretim sosyal bilgiler öğretim programı incelenmiştir.
Çalışmada, literatür taraması sonucunda elde edilen veriler sosyal bilgiler
öğretim yaklaşımları açısından betimsel analiz tekniğine dayalı olarak analiz
edilmiştir. Araştırmanın bulgularını genel olarak değerlendirdiğimizde; 1924,
1930, 1948, 1962, 1968, 1990 ilkokul programları ile 1931, 1938, 1949, 1962,
1970, 1985 tarihli ortaokul programları sosyal bilgiler öğretim
yaklaşımlarından vatandaşlık aktarımına ait özelliklere mutlaka yer verildiği
görülmüştür. Ayrıca bu programlarda sosyal bilimlerin disiplinlerine (tarih,
coğrafya, hukuk, siyaset bilimi, ekonomi ve sosyoloji) ait konular da tespit
edilmiştir. 1931 ve 1938 ortaokul programlarında, yansıtıcı araştırma
yaklaşımının özelliklerine uygun bulgulara ulaşılamamıştır. 1968, 1990, 1998 ve
2005 programlarında ise diğer programlara göre daha belirgin olarak sosyal
bilgilerin üç yaklaşımına (vatandaşlık aktarımı olarak sosyal bilgiler, sosyal bilimler olarak sosyal bilgiler ve
yansıtıcı araştırma olarak sosyal bilgiler) ait özelliklere yer verildiği
tespit edilmiştir.
Sosyal bilgiler öğretim yaklaşımları sosyal bilgiler programları ilkokul programları ortaokul programları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | April 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 3 |