Arduino is a tool which the data taken from sensors can be used.
Temperature and humidity information can be measured by Arduino, robotic
applications can be realized with distance sensors, light and colors can be
detected, applications can be realized with accelerometer. It is aimed to
determine the effects of analytical chemistry experiments supported by Arduino
on pre-service teachers’ self-efficacy toward information technologies.
Participants of this study are 61 pre-service teachers. There are one
experimental group (nEG:34) and the other control group (nCG:31)
with random assignment method. In this study, one of the experimental research
models "pre-test-post-test control group semi-experimental research
model" has been adopted. Participants were pre-tested and post-tested. In
the experimental group, closed-ended experiments supported by Arduino were
used. In the control group, closed-end experiments not supported Arduino were
used. In both groups, confirmatory approach based experiment design was
adopted. The measurement tools were selected from the scales available in the
literature. In order to measure self-efficacy perceptions of information
technologies, "Information Technologies Self-efficacy Perception Scale for
Pre-service Teachers (ITSPS)" was used. According to the results of the
study, it was determined that the analytical chemistry experiments supported by
Arduino has effects on their technology self-efficacy in a positive way. In
this study, it was seen that self-efficacy of pre-service teachers towards
information technologies developed with closed-end chemistry experiments
supported by Arduino. Arduino should be assessed on students' self-efficacy by
testing in different chemistry-related trials. In addition, easier application
of Arduino should be investigated.
Arduino, sensörlerden gelen verilerin kullanılabildiği bir araçtır.
Sıcaklık ve nem bilgileri Arduino tarafından ölçülebilir, mesafe sensörleriyle
robot uygulamaları gerçekleştirilebilir, ışık ve renk algılanabilir,
ivmeölçerle uygulamalar yapılabilir. Bu kapsamda çalışmada Arduino destekli
analitik kimya deneylerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının teknoloji
öz-yeterliklerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmanın
katılımcıları fen bilgisi öğretmenliğinde eğitim gören 61 öğretmen
adayıdır. Seçkisiz (yansız) atama
yöntemiyle şubelerden biri deney grubu (nDG:34) ve diğeri de kontrol
grubu (nKG:31) olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada, deneysel
araştırma modellerinden biri olan “ön-test/son-test kontrol gruplu yarı
deneysel araştırma modeli” benimsenmiştir. Analitik Kimya laboratuvarı dersi
kapsamında deney ve kontrol grubundaki öğrencilere ön-test ve son-testler
yapılmış; deney grubunda doğrulayıcı yaklaşıma dayalı olarak Arduino destekli
kapalı uçlu analitik kimya deneyleri; kontrol grubunda ise doğrulayıcı
yaklaşıma dayalı kapalı uçlu deneyleri gerçekleştirilmiştir. Ölçme aracı olarak
“Öğretmenlere Yönelik Bilişim Teknolojileri Öz-yeterlik Algısı” ölçeği
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda doğrulayıcı yaklaşıma dayalı Arduino
destekli kapalı uçlu kimya deneylerinin, öğretmen adaylarının bilişim
teknolojileri öz-yeterlik algıları üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu
görülmüştür. Bu çalışmada Arduino destekli kapalı uçlu kimya deneyleriyle
öğretmen adaylarının bilişim teknolojilerine yönelik öz-yeterliklerinin
geliştiği görülmüştür. Arduino, kimyayla ilişkili daha farklı deney
süreçlerinde denenerek öğrenci üzerindeki öz-yeterlikleri
değerlendirilmelidir. Ayrıca Arduino’nun
daha kolay uygulanabilir uygulama yolları araştırılmalıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 3, 2019 |
Submission Date | March 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 4 |